Image result for ‫تاثیر رقابت بازار محصول‬‎چکیده:

هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است که آیا رقابت در بازار محصول (در سطح صنعت) می­تواند میزان تأثیر اهرم مالی بر عملکرد را تغییر دهد. به عبارتی دیگر آیا تغییر میزان رقابت در بازار محصول می­تواند میزان تأثیر اهرم مالی بر عملکرد را تشدید کرده یا از آن بکاهد. به این منظور 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (در 6 صنعت) برای دوره زمانی 1390-1385 مورد بررسی قرار گرفت و جهت آزمون فرضیه­های پژوهش، از رگرسیون با داده­های ترکیبی، آزمون چاو و هاسمن استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که اهرم مالی دارای تأثیر U شکل بر عملکرد است. سطح رقابت تأثیر مثبت و معنادار بر عملکرد دارد و این تأثیر با توجه به سطوح مختلف اهرم مالی تغییر می­کند، به گونه­ای که با افزایش اهرم مالی، سطح رقابت تأثیر فزاینده­تری را بر عملکرد می­گذارد و با کاهش آن، این تأثیر کمتر می­شود. همچنین از نتایج مهم پژوهش این بود که تأثیر اهرم مالی بر عملکرد نیز تحت تأثیر سطح رقابت قرار می­گیرد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد که با افزایش سطح رقابت، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد بیشتر و با کاهش آن، این تأثیر کمتر می­شود. از دیگر نتایج مهم پژوهش نیز می­توان به این اشاره کرد که اگر شرکت­ها اهرمی باشند، در بازار رقابتی عملکرد بهتری نسبت به بازار متمرکز بدست خواهند آورد.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

نویسندگان:رحیم قاسمیه ؛ علی غیوری مقدم ؛ حمیدرضا حاجب

فایل : pdf

کد خبر:7491

Print Friendly