اگر قصد شکایت از کارفرما خود را در اداره کار و امور اجتماعی دارید، آگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما می‌کند تا با آخرین تغییرات قانون کار آشنا شوید.

اقداماتی که باید برای شکایت از کارفرما انجام داد

  1. شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید. (مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی‌ با اداره کار و امور اجتماعی دارد) سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.
  2. به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید. (دریافت نامه خیلی مهم است)
  3. نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید. (جمعا یه ۲-۳ ساعتی زمان می‌برد چون مراجعه کننده ممکن است زیاد باشد)
  4. سوابق را به اداره کار ببرید، واحد ارجاع بروید، فرم‌های دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش می‌دهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست را می‌نویسید.
  5. اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش می‌دهد و از شما می‌خواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان می‌برد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان کار قرار بگیرند.
  6. جلسه سازش در همان اداره کار انجام می‌شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می‌کنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت به پایان می‌رسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص می‌رسد.
  7. جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت می‌گیرد، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می‌شود. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به ۲ طرف ابلاغ می‌شود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می‌شود.
  8. جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.

نکات مهم در خصوص شکوائیه

  1. معمولاً سعی کنید با یک مدرک یا سند دادخواست شکایت را مطرح کنید مثلاً حقوق و پاداش– سنواتی که دریافت نکردید را حتماً با علت ذکر کنید.
  2. بخش اطلاعات در اداره کار شما را در صورت نیاز به راهنمایی کمک خواهد کرد، همچنین در کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب رجوعان تعیین شده است.
  3. اگر با دلایل و اسناد معتبر دادخواست را تنظیم کنید ۱۰۰ درصد در محکمه پیروز خواهید بود و کارفرما چاره ای جز قبول رای صادره اداره کار ندارد.
  4. در صورت سرباز زدن کارفرما هنگام اجرای حکم، شما می‌توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضایی که انها راهنمایی می‌کنند مراجعه و آنها برای شما یک مامور را برای گرفتن حقتان در اختیارتان قرار می‌دهند که البته در ۱ درصد مواقع کارفرمایی انقدر مقاومت از خود نشان می‌دهد که بخواهد کار به مامور قضایی برسد.
  • اصلا نگران نباشید همیشه حق به حق دار می‌رسد. کمی‌ باید صبور باشید اما مسلما کارفرما نمی‌تواند حق شما را ضایع کند قانون از شما حمایت می‌کند.

 نشانی ادارات کار تهران

اداره کل کار تهران: تهران- خیابان سهروردی شمالی- بعد از خیابان شهید بهشتی- خیابان هویزه- نبش خیابان مرغاب- طبقه ۵ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران.

  1. محدوده منطقه ۱ شهرداری تهران و ضلع غربی بلوار آفریقا منطقه ۳- اداره کار شمیرانات– شمیران- مینی سیتی- بلوار ارتش- شهرک ابوذر- خیابان روزبهانی- ابوذر ۱۰- پلاک ۱.
  2. محدوده مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران– اداره کار بلوار فردوس– تهران- فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس- روبروی بانک سپه- ساختمان آبگینه- طبقه سوم.
  3. محدوده مناطق ۶ و ۷ شهرداری تهران– اداره کار شمال شرق تهران– تهران- خیابان سمیه- نرسیده به خیابان حافظ- خیابان شهید داود‌پور موسی- پلاک۴۲٫
  4. محدوده مناطق ۴ و ۸ و ۱۳ و ۱۴ شهرداری تهران و ضلع شرقی بلوار آفریقا منطقه ۳– تهران- خیابان دماوند- بعد از چهارراه تهرانپارس- نبش خیابان اتحاد.
  5. محدوده مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۷ شهرداری تهران– اداره کار جنوب غرب تهران– تهران- خیابان حافظ- خیابان سرهنگ سخایی- تقاطع سی تیر.
  6. محدوده مناطق ۱۵ و ۱۶ و ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و باقر شهر و حسن آباد– اداره کار شهرری– خیابان شهید رجایی– روبروی اتوبان بهشت زهرا– جنب مسجد مادر.
  7. محدوده مناطق ۹ و ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران– اداره کار شمال غرب تهران- تهران- میدان آزادی- جاده مخصوص کرج- قبل از اکباتان- کوی بیمه ۴- سوم شرقی- پلاک۲ .
  8. محدوه منطقه ۱۸ شهرداری تهران و اسلامشهر- اسلامشهر- مجتمع ادارات شهرستان اسلامشهر.

پرسش و پاسخ در خصوص حقوق و قرارداد کارگران مشمول قانون کار

کارگری در حین کار دچار حادثه شده و از کارافتاده جزئی شناخته شده است. آیا کارفرما می‌تواند از ارجاع کار به او خودداری کند، تکلیف مراجع حل اختلاف در این زمینه چیست؟
چنانچه کاهش قدرت کار بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد، بیمه شده از کارافتاده جزئی شناخته شده و مشمول مستمری مقرر در ماده ۷۳ قانون مرقوم بوده و لهذا درخواست بازگشت به کار این قبیل کارگران نیز با توجه به حدود توانایی انجام کار آنها قابل بررسی و رسیدگی در مراجع حل اختلاف قانون کار خواهد بود.

در قراردادهای کاری که برای انجام فعالیت‌های مستمر کارگاه منعقد می شوند آیا طرفین می‌توانند به طور یک جانبه قرارداد را فسخ کنند؟
کلیه قراردادهای کار منعقده فی مابین کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار، صرف نظر از نوع فعالیت و استمرار و یا عدم استمرار آن، به استثنای قراردادهایی که برای مدت موقت و یا جهت انجام کار معین منعقد می‌شوند، از سوی هر یک از طرفین با رعایت تشریفاتی بطور یک جانبه قابل فسخ (استعفاء از ناحیه کارگر و اخراج از سوی کارفرما) است. بدیهی است در حالت اخراج تشخیص موجه یا غیر موجه بودن قطع رابطه با مراجع حل اختلاف قانون کار خواهد بود.

در محاسبه حق سنوات و دیگر مزایای مقرر در قانون کار، مزد ماخذ محاسبه شامل کدام یک از دریافتی‌های کارگر است؟
در کارگاه‌های دارای طرح مصوب طبقه‌بندی مشاغل، مزد گروه و پایه و در سایر کارگاه‌ها مزد ثابت (مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل) مبنای احتساب حق سنوات و مزایای قانون کار و دیگر مواردی است که پرداخت مبلغی بابت مزایای سنوات و سابقه کار در قانون مرقوم و یا دیگر مقررات پیش‌بینی شده باشد.

در بعضی از کارگا‌ه‌ها، کارفرما در طول اشتغال کارگر در واحد مربوط مبلغی را به عنوان حق سنوات به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کند. آیا این تسویه حساب معتبر است؟
از آنجا که مزایای سنوات خدمت مقرر در قانون کار از جمله حقوقی است که به هنگام قطع رابطه کارگر با کارفرما به یکی از طرق پیش‌بینی شده در قانون کار تحقق پیدا می‌کند، هر گونه وجهی که در زمان اشتغال تحت عنوان مزایای سابقه کار پرداخت شده باشد، به عنوان علی‌الحساب تلقی و به هنگام خاتمه قرارداد کار قابل تهاتر است.

کارگری با کارفرما بابت سوابق کار خود تسویه حساب قطعی کرده و با انعقاد قرارداد کار دیگری به همکاری خود در کارگاه ادامه می‌دهد. آیا وی می‌تواند ادعای پایه سنواتی برای سوابق کار قبلی را داشته باشد؟
اصولاً وقتی کارگر با سوابق کار قبلی خود تسویه حساب قطعی کرده و به این ترتیب خاتمه قرارداد کار محقق شود در به کار گیری و استخدام مجدد وی ادعای  پایه‌های سنواتی برای سوابق گذشته که بابت آن تسویه حساب به عمل آمده است مورد پیدا نمی‌کند.

آیا بر اساس مقررات قانون کار، باید به کارگرانی که بدون دلیل موجه اخراج می شوند خسارت اخراج پرداخت شود؟
در قانون کار در زمینه پرداخت خسارت اخراج پیش‌بینی خاصی به عمل نیامده است بلکه تنها در مواردی که مراجع حل اختلاف اخراج کارگر را موجه تشخیص دهند به ازای هر سال ۳۰ روز حقوق تحت عنوان مزایای سنوات خدمت تعیین می‌کنند و در صورتی که اخراج کارگر را غیر موجه تشخیص دهند حکم بازگشت بکار همراه با پرداخت حق السعی از تاریخ اخراج تا تاریخ بازگشت به کار صادر می‌شود.

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی / ایبنا

کد خبر:۹۰۲۲