گمرک طی بخشنامه‌ای که روز گذشته (۲ شهریور ۱۳۹۵) به همه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد، برای کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی در اظهارنامه گمرکی را اضافه کرد.

این بخشنامه با مستثنی کردن واحدهای تولیدی دارای پروانه از وزارتخانه ها، کارت های بازرگانی رتبه بندی شده، واردکنندگان خوش حساب، وزارتخانه و سازمان های دولتی، کالاهای وارده پستی، تلاش دارد تا واردات را به سمت واردکنندگان دارای صلاحیت هدایت کند.

در ماه های گذشته خبرهای زیادی از واردات کالا به نام افراد مسن و کم اطلاع شنیده شد که با سوءاستفاده از ناآگاهی آن ها، مقادیر زیادی کالا به کشور وارد شده بود.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

به: کلیه گمرکات اجرایی

با سلام و احترام

پیرو بخشنامه شماره ۱۸۳۰۹۴/۹۱۵۶۰/۱۱۳/۱۴۴/۷۳/۲۶۸ مورخ ۸۷/۷/۱۴ موضوع نامه شماره ۵۰۶۳۶ مورخ ۴/۸/ ۸ وزارت امور اقتصادی و دارایی به پیوست تصویر نامه شماره ۳۹۵۹۳/و مورخ ۹۵/۵/۱۷ مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و اعلام میدارد:

اظهار کالا از تاریخ ابلاغ (۹۵/۶/۲) مشمول مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا، موضوع بند یک نامه صدرالاشاره به میزان ۴% از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه گمرکی تعیین و موارد ذیل مشمول پرداخت مالیات مذکور نخواهد بود:

الف: واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و همچنین ماشین آلات خطوط تولیدی برای واحدهای تولیدی دارای جواز تاسیس از وزارتخانه های ذیربط.

ب: کارت های بازرگانی رتبه بندی شده و دارای رتبه طلایی (رتبه الف) پس از تائید مراتب از سوی اتاق صنایع و معادن ذیربط در هر مورد.

ج: واردکنندگان خوش حساب معرفی شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی.

د: وزارتخانه ها موسسات و سازمان های دولتی شهرداری و کلیه دستگاه های اجرایی دارای ردیف بودجه عمومی کشور.

ه: کالاهای وارده از طریق پست و کالاهای همراه مسافر که جنبه تجاری نداشته باشد.

و: کلیه کالاهای موضوع ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰٫

۳- در صورت تشخیص گمرک مبنی بر اینکه دارنده کارت بازرگانی علی رغم صراحت تبصره ۴ ذیل بند ۳ ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اقدام به واگذاری به غیر برای استفاده از مزایای کارت نموده لازم است علاوه بر اخذ مالیات علی الحساب به میزان فوق الذکر، مفاصا حساب مالیاتی دارنده کارت بازرگانی نیز اخذ گردد.

کارت های یکبار مصرف بازرگانی،مشمول ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی

کارت های یکبار مصرف بازرگانی،مشمول ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:7323