حتما کلمات حمایت و مقاوت را از زبان تحلیل گران تکنیکال بارها شنیده‌اید. حمایت و مقاومت ارائه دهنده ی نقاط اتصال کلیدی و مهمی هستند که در آنها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می رسند . در بازارهای مالی، قیمت ها توسط عرضه (به سمت پائین) و تقاضای (به سمت بالا) بیش از حد هدایت می شوند . عرضه با کاهش قیمت ها ، فروشندگان و فروش هم ردیف است ؛ تقاضا با افزایش قیمت ها ، خریداران و خرید هم ردیف است.

این عبارات بطور متناوب در این مقاله یا مقالات دیگر بکار می روند . هر گاه تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها بالا می روند و هر گاه عرضه افزایش یابد قیمت ها پائین می آیند . هنگامیکه عرضه و تقاضا برابر هستند ، قیمتها نیز همگام با مبارزه کند خریداران و فروشندگان به کندی بالا و پائین می روند . در تصویر زیر بصورت کلی حمایت و مقاومت را نشان داده است.

سطح مقاومت و حمایت

حمایت چیست ؟

حمایت سطحی از قیمت است که تصور می شود در آن تقاضا آنقدر قوی است که از سقوط بیشتر قیمت جلوگیری می کند ، خریداران به خرید راغب‌تر شوند و فروشندگان تمایل کمتری به فروش پیدا کنند. اعتقاد بر این است که زمانیکه قیمت به سطح حمایت می رسد، تقاضا بر عرضه غلبه می کند و از سقوط قیمت به زیر سطح حمایت جلوگیری می کند.

در تصویر زیر نمودار سهم مپنا همراه با قیمت های حمایتی با دایره ای زرد رنگ مشخص شده است البته در این تصویر قیمت های مقاومتی نیز با دایره های قرمز مشخص شده و هم سطح بودن این قیمت ها را نشان داده شده است.

سطوح حمایتی قیمت

خط حمایت

خط حمایت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط حمایت در یه راستا ایجاد می شود همیشه پایدار نمی ماند و شکسته شدن قیمت به زیر این خط نشان دهنده ی غلبه ی فروشندگان بر خریداران است. سقوط قیمت به زیر این سطح نشان دهنده یک تمایل جدید به فروش و / یا انگیزه ی کمتر برای خرید است. شکست خط حمایت و حضیض های جدید قیمت نشان می دهد که فروشندگان توقعات خود را پائین آورده اند و حاضرند بازهم به قیمتهای کمتری بفروشند.

بعلاوه خریداران تا زمانیکه قیمتها به زیر خط حمایت و کمتر از حضیض قبلی سقوط نکند ، وادار به خرید نخواهند شد. وقتی خط حمایت شکسته شود باید یک خط حمایت جدید در سطح پایین تری ایجاد شود . خط حمایت نمودار شرکت سرمایه گذاری معادن فلزات با قیمت های حمایتی نشان داده شده است.

خط حمایت قیمت سهم

مقاومت چیست ؟

مقاومت سطحی از قیمت است که تصور می شود در آن فروش آنقدر قوی است که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می کند. منطق حکم می کند که هنگامیکه قیمت بسمت سطح مقاومت بالا می رود، فروشندگان به فروش راغب تر شوند و خریداران تمایل کمتری به خرید پیدا کنند.

اعتقاد براین است که زمانیکه قیمت به سطح مقاومت می رسد، عرضه بر تقاضا غلبه می کند و از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت جلوگیری می کند. در تصویر زیر نمودار شرکت ذوب آهن همراه با قیمت های مقاومتی با دایره ای قرمز رنگ مشخص شده است البته در این تصویر قیمت های حمایتی نیز با دایره های زرد رنگ مشخص شده و هم سطح بودن این قیمت ها را نشان داده شده است.

مقاومت های سهم

خط مقاومت

خط مقاومت خطی است از اتصال و امتداد نقاط مقاومت ایجاد می شود همیشه پایدار نمی ماند و افزایش قیمت به بالای این خط نشان دهنده ی غلبه ی خریداران بر فروشندگان است. افزایش قیمت به بالای این سطح نشان دهنده ی یک تمایل جدید به خرید و / یا انگیزه ی کمتر برای فروش است. شکست خط مقاومت و اوج های جدید قیمت نشان می دهد که خریداران توقعات خود را بالا برده اند و حاضرند باز هم به قیمتهای بیشتری بخرند.

بعلاوه فروشندگان تا زمانیکه قیمتها به بالای خط مقاومت و بیش از اوج قبلی صعود نکنند وادار به فروش نخواهند شد. وقتی خط مقاومت شکسته شود باید یک خط مقاومت جدید در سطح بالاتری ایجاد شود. خط مقاومت نمودار شرکت سرمایه گذاری سایپا با قیمت های مقاومتی نشان داده شده است.

خط مقاومت قیمت سهم

سطوح حمایت و مقاومت چگونه در قیمت‌ها ایجاد می‌شوند ؟

حمایت و مقاومت مانند تصاویر قرینه در آیینه هستند و خصوصیات مشترک زیادی دارند.

۱) اوج ها و فرود ها :

حمایت می تواند با استفاده از نقاط عطف پایین قبلی ایجاد شود و مقاومت می تواند با استفاده از نقاط عطف بالای قبلی ایجاد شود . در دو تصویر نمودار قیمت مپنا و ذوب آهن که در بالا مشاهده شد نقاط اوج ها و فرود ها مشخص شده است .

یک اصل دیگر تجزیه و تحلیل فنی تصریح می کند که سطح حمایت می تواند به سطح مقاومت تبدیل شود و برعکس . وقتیکه قیمت به بالای سطح مقاومت نفوذ می کند، سطح مقاومت شکسته شده می تواند تبدیل به حمایت شود. شکست مقاومت ، نشان دهنده ی غلبه ی نیروی های تقاضا بر نیروهای عرضه است. در تصویر زیر سطح مقاومت قند اصفهان به سطح حمایت تبدیل شده است.

تبدیل مقاومت به حمایت

البته این ویژگی در خطوط حمایت و مقاومت نیز صادق می باشد در تصویر زیر تبدیل خط مقاومت به خط حمایت را در نمودار حفاری شمال شاهد هستیم

 تبدیل خط مقاومت به خط حمایت

روی دیگر سکه تبدیل حمایت به مقاومت است. ریزش قیمت به پایین سطح حمایت ، تغییر در عرضه و تقاضا را نشان می دهد. شکست حمایت ثابت می کند که نیروهای عرضه ، نیروهای تقاضا را در هم شکسته اند.. در تصویر زیر خط حمایت شرکت مپنا مشاهده می شود که به خط مقاومت تبدیل شده است.

تبدیل حمایت به مقاومت

۲) محدوده ی معامله :

محدوده های معامله می توانند نقش مهمی را در تعیین اینکه سطوح حمایت و مقاومت یک نقطه عطف هستند و یا الگوهای تکرار شدنی ، ایفا کنند . محدوده ی معامله یک دروه زمانی است که در آن قیمت ها در یک دامنه ی نسبتا محدود تغییر می کند . این نشان می دهد که نیروهای عرضه و تقاضا با هم در تعادل هستند.

وقتی که قیمت از این محدوده خارج شود بالا یا پایین رود „ بدین معنی است که یک برنده پیدا شده است. اگر بالاتر رود یعنی خریداران (تقاضا) و اگر پایین تر رود یعنی فروشندگان (عرضه) برنده شده اند. در تصویر زیر محدوده معامله فولاد خوزستان در محدوده ۲۴۵۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان مشاهده می شود و شکست هر یک از این دوخط روند قیمت را مشخص خواهد کرد.

حمایت و مقاومت

۳) مناطق حمایت و مقاومت (Support and Resistance Zone) :

از آنجائیکه تجزیه و تحلیل فنی ، علم دقیقی نیست بعضی اوقات تشکیل مناطق حمایت و مقاومت مفید است. اوراق بهادار مشخصات خاص خود را دارد و تحلیل آن باید پیچیدگی های آن را مشخص سازد. گاهی اوقات خطوط دقیق بهترین انتخابند و بعضی اوقات مناطق حمایت و مقاومت بیشتر به کار می آیند . معمولا هر چه محدوده کوچکتر باشد، سطح دقیقتر است.

اگر محدوده ی معامله کمتر از دو ماه دوام آورد و تغییر قیمت نیز نسبتا کم باشد ، سطوح حمایت و مقاومت کاربرد دقیقتری دارد. اگر محدوده معامله چندین ماه ادامه یابد و تغییرات قیمت نیز نسبتا زیاد باشد، بهتر است از مناطق حمایت و مقاومت استفاده نمود. این نکات فقط راهنمایی های کلی هستند و هر محدوده ی معامله باید با شرایط خودشت قضاوت شود. در تصویر زیر مناطق حمایت شرکت سایپا در نمودار بلند مدت چند سال اخیر مشاهده می شود.

حمایت و مقاومت

نتیجه گیری :

تشخیص سطوح کلیدی حمایت و مقاومت یک جزء اساسی تحلیل تکنیکال موفقیت آمیز است. اگر چه گاهی اوقات تعیین خطوط دقیق حمایت و مقاومت مشکل است اما گاهی از وجود و موقعیت آنها توانایی تحلیل و پیشگویی را به شدت بهبود می بخشد. اگر قیمت اوراق بهادار به یک سطح حمایت مهم نزدیک می شود، باید آنرا به عنوان یک هشدار برای توجه مضاعف به نشانه های افزایش فشار خرید و یک تغییر روند بالقوه تلقی نمود.

اگر قیمت اوراق بهادار به یک سطح مقاومت نزدیک می شود، باید آنرا بعنوان یک هشدار برای توجه مضاعف به نشانه های افزایش فشار فروش و یک تغییر روند بالقوه تلقی نمود. شکسته شدن یک سطح حمایت و مقاومت نشانه ی تغییر رابطه ی بین عرضه و تقاضا است. شکسته شدن خط مقاومت نشان دهنده ی پیروزی تقاضا (خریداران ) و شکسته شدن خط حمایت نشان دهنده ی پیروزی عرضه ( فروشندگان ) است.

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی / بورسینس

کد خبر:۸۵۲۶