اثرات مخرب مالیات بر ارزش‌افزوده محصولات صادراتیمالیات بر ارزش‌افزوده روزهای آخر دوره آزمایشی خود را طی می‌کند تا به قانون تبدیل شود. اما این مالیات طی همین مدت اجرای آزمایشی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به‌طور مثال مالیات بر ارزش‌افزوده از صادرکننده دریافت می‌شد، درحالی‌که چنین اقدامی نباید صورت بگیرد.

درنهایت اما با بررسی‌های مختلفی که در جلسه‌های مختلف شکل گرفت قرار شده است مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات حداکثر ظرف یک ماه به صادرکننده بازگردانده شود.

باید توجه کرد که پرداخت این مالیات توسط صادرکنندگان، به‌نوعی محدودیت و مانع برای آن‌ها ایجاد می‌کرد. به‌هرحال زمانی که این مساله که نگرفتن مالیات بر ارزش‌افزوده از صادرکننده است رعایت نشود، او در مقابل رقیب خارجی خود دچار یک ناامنی می‌شود. به‌هرحال صادرکننده همیشه در این فکر است که این رقم را باید به سازمان مالیاتی بپردازد یا خیر. اگر این رقم گرفته شود که به معنای افزایش قیمت تمام‌شده محصول صادراتی و از بین رفتن فاکتور رقابتی آن است. همچنین باید توجه کرد که این مالیات برارزش افزوده بر محصولات صادراتی در هیچ کجای دنیا گرفته نمی‌شود. چراکه همه کشورها به فکر رقابتی کردن و کاهش هزینه‌های محصولات خود هستند.

به‌این‌ترتیب پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده محصولات صادراتی باعث بازنده شدن صادرکننده ایران می‌شود. به‌این‌ترتیب پرداخت آن می‌تواند اثرات مخربی در صادرات محصولات ایران داشته باشد.

بااین‌حال با بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی، مانند اتاق تهران و اتاق ایران، شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی درنهایت قرار شد این مالیات گرفته‌شده بازگردانده شود، اما درواقع اصلاً نباید گرفته شود که بخواهد آن‌ها را برگردانند.

چراکه بروکراسی‌های بازگردانده شدن آن، سلیقه‌ای عمل کردن سازمان‌های مربوطه همگی در روند کار اختلال وارد می‌کند. از طرفی هم استرس پرداخت آن همیشه با صادرکننده است. اما زمانی که از ابتدا قرار نباشد این مبلغ دریافت شود، تکلیف از همان ابتدا مشخص است و هیچ صادرکننده‌ای درگیر بازپس گرفتن این مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی / محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

کد خبر:8431