یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد از اجرای استانداردهای حسابداری تعهدی در ایران خبر داد و گفت: این استانداردها در ۱۰۰ کشور دنیا اجرا می‌شوند.

علی فعال قیومی با اعلام اینکه برای نخستین بار در این دولت حسابداری تعهدی اجرا شده است، گفت: مبنای حسابداری تعهدی، الزام حسابداران به شناسایی رویدادها به محض وقوع است. مبنای نقدی حسابداران را ملزم می کند که رویدادها را به محض دریافت یا پرداخت وجه نقد شناسایی کنند.

مدیرکل تلفیق حساب ها و روش های حسابداری وزارت اقتصاد اظهارداشت: در سیستم قبلی، درآمد زمانی شناسایی می شد که پول آن دریافت می شد. الان درآمد را زمانی شناسایی می کنیم که به وقوع پیوسته باشد و تحقق پیدا کرده باشد.

فعال قیومی افزود: ممکن است در این دوره مقداری پول برای هزینه ها پرداخت شود و مقداری نیز پرداخت نشود. در روش نقدی هرچقدر پول پرداخت می شود به عنوان هزینه حساب می شود. یکی از ویژگی های خوب حسابداری تعهدی این است که در ارزیابی عملکرد نسبت به روش نقدی مفیدتر است چرا که هم در بخش درآمدی و هم هزینه، مدیریت ارزیابی می شود و عملکرد مدیر قبلی و بعدی با یک دیگر خلط نمی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور وجود دارند که یا حسابداری تعهدی را اجرا کرده اند و یا در حال انتقال به سمت حسابداری تعهدی هستند. در ایران یکسری استانداردهای حسابرسی توسط وزارت اقتصاد وضع شده و اجرای آنها از سال ۹۴ الزامی است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تصریح کرد: ۳ سال دوره گذار در نظر گرفته شده است. در بند ۱ ماده ۲۶ قانون الحاق اجرای این استانداردها به نام نظام حسابداری بخش عمومی الزامی شد. در تبصره ذیل این ماده، ۳ سال فرصت داده شده تا این انتقال صورت بگیرد. سرفصل های ما در حال حاضر کاملا با استانداردها منطبق است. در خصوص رویدادها و ثبت درآمدها به محض وقوع، سه سال فرصت داده شده و تا پایان ۹۶ کامل خواهد شد.

فعال قیومی اظهارداشت: بحث کاهش فساد و ارزیابی عملکرد زیرمجموعه بهبود تصمیم گیری قرار می گیرد. اگر از این اطلاعات به خوبی استفاده شود می توانیم در ارزیابی دولت و مدیران از آن بهره ببریم و جلوی فساد را نیز بگیریم.

 

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی / ایبنا

کد خبر:۸۶۶۱