Newsمطالعات و بررسی های صورت گرفته در کشورهای مختلف جهان حکایت از این امر مسلم دارد که رابطه ی مستقیم و تنگاتنگی میان رضایت مندی و جلب اعتماد مودیان از یکسو و تمکین مالیاتی از سوی دیگر وجود دارد. این موضوع در کشور ما نیز مصداق داشته، به همین سبب از آغاز شکل گیری سازمان امور مالیاتی کشور، مودی مداری و جلب اعتماد و رضایت مندی آنان یکی از مهمترین و اساسی ترین طرحها و برنامه های این سازمان بوده است. زیرا متولیان و دست اندرکاران سازمان مذکور به خوبی به این موضوع واقفند که هر چه مودیان رضایت مندی بیشتری از سیستم های مالیاتی داشته باشند به همان نسبت نیز تمکین مالیاتی فزونی گرفته و در نتیجه وصول مالیات افزایش می یابد این امر در نهایت به افزایش درآمدهای مالیاتی منتج می گردد.

اینک که کشور از یکسو با تحریم های اقتصادی و از سوی دیگر با رکود اقتصادی مواجه است طلب می کند که دولتمردان بیش از هر زمان دیگر به حمایت از صنایع داخلی پرداخته و در این راه باید از نقش ابزاری مالیات به نحو احسن استفاده نمایند.

بر همین اساس در آخرین اصلاحیه قانون مالیاتها مصوب 31/4/94 در بخش معافیتها و تسهیلات مزایای ویژه ای برای حمایت از صنایع داخلی در نظر گرفته شده است که مصداق بارز آن ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور است که جایگزین ماده (132) قانون مالیاتهای مستقیم گردیده است. از اینرو به لحاظ اهمیت موضوع و آگاهی هر چه بیشتر مودیان در ادامه به قسمتهایی از این ماده اشاره خواهد شد.

درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد گردیده و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستانها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از طرف مراجع قانونی ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر شده است از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد .

آنچه در پایان ذکر آن بسیار ضرورت دارد، اصطلاح مالیات با نرخ صفر است. منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر و در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی می باشند و سازمان مذکور نیز مکلف است پس از بررسی و رسیدگی اظهارنامه مالیاتی، مستندات، اسناد و مدارک ، به تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان پرداخته و سپس مالیات آنان را با نرخ صفر محاسبه نماید.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/ رسانه مالیاتی

کد خبر:7731