مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که اگر سودی که هر فرد در سال از نظام بانکی می‌گیرد کمتر از مقدار معینی باشد، مشمول مالیات صفر درصدی شود؛ از طرف دیگر برای سپرده گذاران کلان بانکی که از نظر تعداد بسیار کم هستند، مالیات با نرخ کمی گرفته شود.

پس از سخنان طیب نیا وزیر سابق امور اقتصادی در سال گذشته در مورد اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی و اعلام نظر کارشناسان مختلف در این موضوع، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در تازه ترین گزارش خود ابعاد مختلف اخذ این مالیات را مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش سپرده گذاری در بانک‌ها یک فعالیت اقتصادی معرفی شده است که از ابتدا از مالیات معاف بوده و این در حالی است که سایر بخش های اقتصادی از جمله بخش تولیدی (شرکت ها و سایر سرمایه گذاری ها) و حتی مبادلات در بورس مشمول مالیات می‌شوند.

تشویق مردم به سپرده گذاری در بانک!

اصولا معافیت مالیاتی برای تشویق سرمایه گذاران انجام می‌شود اما در شرایطی که ۸۲ درصد نقدینگی به صورت سپرده گذاری مدت دار است، دلیلی برای تشویق بیشتر مردم برای سپرده گذاری در بانک وجود ندارد. علاوه بر این، وضع این مالیات می‌تواند موجب ایجاد شفافیت در سپرده‌های بانکی شود که از لوازم اصلی توسعه اقتصادی و کاهش فساد است.

موضوع دیگری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته این است که آیا ضرورت اخذ مالیات بیشتر بودن سود بانکی از نرخ تورم است؟

در پاسخ به این موضوع بیان شده است که مثبت بودن سود حقیقی لازمه پرداخت مالیات بر سود سپرده نیست، چراکه این شرط برای سایر مالیات‌ها نیز برقرار نیست و اگر بنگاهی حتی کمتر از تورم نیز سود نماید، موظف است مالیات بر سود خود را بپردازد. همچنین در اکثر کشورهای نمونه فارغ از اینکه نرخ سود چقدر است، بر آن مالیات وضع می‌شود و دولت­ها صرف آنکه برای فرد درآمدی ایجاد شده، تصمیم به اخذ مالیات از آن گرفته­اند.

روش های اخذ مالیات از سود سپرده

در این گزارش کشورهای عضو گروه G20 مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که در تمام این کشورها به جز عربستان، سود سپرده بانکی به عنوان درآمد مالیاتی شناخته می‌شود.

برای اخذ این مالیات سه روش به کار گرفته می‌شود که عبارتند از اخذ مالیات تکلیفی (همانند مالیات بر حقوق که در زمان واریز حقوق کسر می‌شود) و یا محاسبه به عنوان درآمد قابل قبول مالیاتی در اظهارنامه سالیانه اشخاص. در حالت سوم نیز به صورت ترکیبی است از این دو روش می‌باشد.

پیشنهادهای مرکز پژوهش های مجلس

مرکز پژوهش‌ها در این گزارش نفس اخذ مالیات بر سود سپرده را امری مثبت و ضروری برای بهبود سیاستگذاری پولی و مالی دولت معرفی کرده اما عنوان کرده است که اجرای آن، تبعات مختلفی خواهد داشت؛ میزان و شدت این تبعات وابسته به نرخ این مالیات بوده به طوری که اگر این نرخ بالا باشد و یا اکثریت افراد را هدف قرار دهد، طبعا آثار غیرقابل پیش بینی خواهد داشت.

بر همین اساس مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که اگر سودی که هر فرد در سال از نظام بانکی می‌گیرد کمتر از مقدار معینی باشد (مانند صد میلیون تومان) مشمول مالیات صفر درصدی شود؛ از طرف دیگر برای سپرده گذاران کلان بانکی که از نظر تعداد بسیار کم هستند، مالیات با نرخ کمی گرفته شود.

همچنین برای سپرده هایی که اطلاعات هویتی انها همچون کد ملی یا شناسه ملی ندارند مالیاتی با نرخ بسیار بالا گرفته شود تا صاحبان این سپرده ها اقدام به تکمیل اطلاعات هویتی خود نمایند.

درآمد مالیات سود سپرده کجا مصرف شود ؟

یکی از بخشهایی این گزارش که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته توجه به مصارف این مالیات هرچند مختصر است؛ که به نوعی یک پیشرفت در قوانین مالیاتی به حساب می آید.

در این گزارش دو پیشنهاد برای مصرف این منابع پیشنهاد شده است که عبارتند از تسویه بدهی دولت با بانک‌ها و کمک به تقویت نظام بانکی است. با پرداخت بدهی دولت از محل این مالیات یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی برطرف خواهد شد.

از طرف دیگر کمک به تقویت نظام بانکی می‌تواند در قالب تقویت صندوق ضمانت سپرده ها باشد که سبب اطمینان بخشی به مردم و به نوعی بیمه حسابهای مردم باشد.

 

اخبار حسابداری و حسابرسی/
کد خبر:۹۱۶۸