سامانه چکاوک یا انتقال تصویر چک، اواخر هفته گذشته، با حضور معاون اول رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی در بانک مرکزی رونمایی شد. بدین ترتیب از این پس وصول چک در بانک های سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام می شود.

به گزارش تسنیم، رییس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از این سامانه، با اشاره به این که نظارت بر جریان مبادلات و پایاپای چک های بین بانکی در فرآیند دستی و کاغذی غیر ممکن بوده و به برخی مشکلات نظیر اضافه برداشت بانک ها دامن می زد، گفت: پس از آزمون نسخه اولیه این نرم افزار در اردیبهشت سال گذشته، و نیز رفع مشکلات و مسائل اجرایی نسخه نهایی این سامانه در مهرماه ۹۳، این سامانه در ۴ استان زنجان، قم، قزوین و البرز عملیاتی شد و همزمان اتاق پایاپای اسناد بانکی در این استان ها تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ واحد پایاپای در کشور که چندین دهه امور مربوط به مبادلات چک های بین بانکی را به صورت دستی انجام می دادند طی این مدت تعطیل شده است، گفت: با راه اندازی چکاوک تمام فرآیندهای پایاپای چک به صورت تمام الکترونیکی درآمدند.

از سوی دیگر در این مراسم، جهانگیری معاون اول رییس جمهور با اشاره به مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و الزام بانک مرکزی به راه اندازی ۹ سامانه الکترونیک در این راستا، سامانه چکاوک را یکی از سامانه های مهم در این مصوبه عنوان و اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال همه ۹ سامانه پیش‌بینی شده در مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی استقرار یابد.

گفتنی است بعد از راه‌اندازی سامانه چکاوک، متحد الشکل شدن همه چک‌ها در دستور کار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و بر این اساس چک‌هایی که تاکنون توسط بانک‌ها و در اشکال مختلف صادر می‌شد، توسط بانک مرکزی و به یک شکل واحد منتشر خواهد شد.

هم چنین رونمایی از این سامانه در حالی صورت می گیرد که عدم پردازش الکترونیکی چک ها طی سال های گذشته باعث شده بود تا سطح کیفی خدمات چک با سایر ابزارهای پرداخت کشور فاصله قابل توجهی داشته باشد و کندی فرآیند کارسازی چک ها به ویژه چک های بین استانی مانعی مهم در سهولت پذیری پرداخت های تجاری محسوب شده است.

 

 

کد خبر:1903