در فروردین ماهه سال ۹۴، بیش از یک میلیون و ۵۹ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی با اعلام این خبر، افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۵۱۸ هزار تن را مواد نفتی و ۵۲۰ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویز خان در استان کرمانشاه  با۲۷۶  هزار تن معادل ۲۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندر عباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۴۳۴ هزار تن معادل  ۴۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان، لطف‌آباد و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۴۷ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۶ هزار دستگاه معادل ۵۶ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت روان سازی و کاهش زمان و هزینه های ترانزیت کالا از کشور ، افزایش میزان ترانزیت کالا در سال جاری تا حدود ۱۵ میلیون تن در سال نیز دور از دسترس نمی باشد و جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه های گوناگون حمل و نقل است.

 

کد 1607