انتشار مستقیم اطلاعات غلط بازار را ملتهب می کند/با استفاده کنندگان از اطلاعات نهانی برخورد کنید.

سامانه کدال فعلی تاکنون با مشکلات و ضعف های فراوانی در انتشار اطلاعات مواجه بوده که حتی خود کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان نیز نسبت به نحوه ارسال و انتشار این اطلاعات و ارایه راهنمایی به کاربران توجیه نبوده اند.

مراسم رونمایی از انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها در سامانه جدید کدال ظهر روز جاری در محل سالن همایش ها ی صداو سیما برگزار می شود.

به گزارش بورس نیوز، با رونمایی از این سامانه مقرر است تمام اطلاعات ناشران از اول خرداد ماه به طور مستقیم و بدون بررسی قبل از افشا، توسط کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان در سایت کدال منتشر شود که یک حسابرس در این رابطه انتقاداتی را مطرح کرده است.

غلامحسین دوانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سامانه کدال فعلی تاکنون با مشکلات و ضعف های فراوانی در انتشار اطلاعات مواجه بوده که حتی خود کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان نیز نسبت به نحوه ارسال و انتشار این اطلاعات و ارایه راهنمایی به کاربران توجیه نبوده اند.

وی تأکید کرد: بهتر این است که به جای آنکه سازمان بورس و نهادهای متولی بازار سرمایه به ناشران اعمال فشار کند، با هم اندیشی با کاربران این سامانه ضعف ها را یافته و آنها را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در سامانه کدال دسترسی به اطلاعات ارسالی قبلی بسیار مختصر بوده و اگر این اطلاعات به سامانه مذکور مجدد ارسال نگردد، از کاربران امتیاز کم می شود. به عنوان مثال دسترسی به اطلاعات پایه موسسه حسابرسی، شرکا و سابقه فعالیت آنها از جمله مواردی است که در سامانه فعلی امکان دسترسی اطلاعات قبلی ارسالی وجود ندارد. علاوه بر اینکه برخی از اطلاعات را بایستی چندین بار و در بخش های مختلف این سامانه درج کنیم.

این حسابرس تأکید کرد: علاوه بر تمام این موارد در سامانه فعلی امکان بروز اشتباه و خطا در اطلاعات منتشره از سوی ناشر به شدت افزایش می یابد و این در حالی است که حتی به کاربران فعلی نیز برای استفاده از این سامانه آموزش چندانی داده نشده و به نظر زود است که انتشار مستقیم اطلاعات اجرایی شود. دوانی افزود: این خطر وجود دارد که اگر در انتشار اطلاعات اشتباهی صورت گیرد، بازار خیلی سریع ملتهب شده و روند معاملات آن دستخوش نوسانی غیر منتظره می شود.

وی به صراحت گفت: به نظر می رسد اگر این نظارت ها بر اطلاعات ارسالی نباشد اتفاقات و پیامدهای منفی بعدی آن محتمل است. اگر این اقدام جهت جلوگیری از درز اطلاعات و کوتاه کردن دست سودجویان از دریافت آنها پیش از انتشار در بازار و اعلام به سرمایه گذاران و سهامداران باشد، اقدامی مثبت است. اما در حال حاضر مکانیزم اجرای چنین برنامه ای با وجود آماده بودن بسترهای لازم فراهم نیست. بطوریکه لازم است در ابتدا قوانین موجود برای مبارزه با استفاده از اطلاعات نهانی به درستی اجرایی شود.

دوانی تأکید کرد: درست است که برخی صحبت ها از سوء استفاده برخی مدیران بازار سرمایه از اطلاعات نهانی پیش از اعلام به بازار در میان است که دارندگان اطلاعات نهانی از جمله وکلای حقوقی شرکت ها، مدیران عامل و امور مالی، منشی مدیران و غیره در زمره این افراد هستند. از این رو نمی توان تنها با راه اندازی یک سامانه جلوی درز اطلاعات را گرفت. بر همین اساس بهتر است با متخلفان و سوء استفاده کنندگان از اطلاعات نهانی برخوردهای لازم صورت گیرد. چراکه اگر مکانیزم اجرایی درست نباشد، قطعاً مشکلات آن بیش از مزیت هایش خواهد بود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: استفاده از رانت اطلاعاتی و برخی فسادهای احتمالی در بدنه بازار سرمایه از زمانی آغاز شد که مدیران نهادهای ناظر و متولیان اصلی به جای نظارت و مدیریت در بازار، دست به خرید و فروش سهام زدند. حال آنکه چنین موضوعی طبق قوانین شایسته نیست. گواه این مطلب آنکه وقتی افرادی خاص سهمی را می خرند و فوراً نماد معاملاتی آن همان روز یا یکی دو روز بعد متوقف می شود و مدتی بعد با رشد قابل توجه قیمت به تابلوی معاملات بر می گردد، مسلم است که در آن رانت وجود داشته و اینجاست که ناظران بازار بایستی با متخلفان برخورد کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، افزایش سرعت انعکاس اطلاعات در بازار و دسترسی سهامداران و سرمایه گذاران به آنها در کمترین زمان از مهمترین مزایای روش جدید اطلاع رسانی شرکت ها در کدال است. اما نکته مهم این است که اجرای چنین روشی مسئولیت حقوقی مدیران شرکت های ناشر را نسبت به صحت این اطلاعات افزایش می دهد. چراکه درستی یا نادرستی آنها می تواند بازار را دچار چالش سازد. اما شاید از این پس نقش شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ها پر رنگ تر شود تا کارشناسان و تحلیل گران آنها نسبت به ارایه تحلیل های مختلف پیرامون اطلاعات منتشر شده توسط ناشران اقدام کنند. البته سهامداران نیز بایستی برای محافظت از ثروت و دارایی خود نسبت به تحلیل بیشتر اطلاعات شرکت ها دقت داشته باشند.

 

 

کد خبر:1788