پیرو بخشنامه شماره ۵۴۸۲۹/۲۱۰ مورخ ۳۱/۵/۱۳۸۸ در خصوص قابلیت اجرایی دیگر مصوبات هیأت محترم وزیران که با استناد به تبصره (۱) ماده ۱۳۲ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ تصویب شده  متذکر می گردد:

حسب اظهارنظر قائم مقام محترم معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور که به موجب نامه شماره ۱۱۰۳۲۰/۸۸۳۳ مورخ ۲۱/۶/۸۸ واصل گردیده،مناطق کمتر توسعه یافته که نام آنها در مصوبات قبلی از جمله مصوبات استانی ذکر شده و در فهرست پیوست مصوبه ضمیمه بخشنامه فوق الذکر نیامده مراتب به شرح زیر جهت اقدام لازم اعلام می گردد.

مطابق بند ۳ مصوبه یاد شده واحدهای صنعتی و معدنی موضوع ماده فوق الاشاره که از تاریخ اجرای مصوبات مذکور تا پایان تیر ماه ۱۳۸۸ به بهره برداری برسند مشروط به اخذ پروانه بهره برداری و رعایت کلیه مقررات به استناد ماده ۱۴۶ قانون مالیاتهای مستقیم تا پایان دوره ده ساله از زمان شروع بهره برداری مشمول معافیت موضوع تبصره (۱) ماده ۱۳۲ خواهند بود.

واحدهایی که بعد از تاریخ مزبور در نقاط مندرج در وصوبات قبلی فوق الذکر به بهره برداری برسد در صورت عدم ذکر در فهرست بند(۱) مصوبه شماره ۷۶۲۵۴/ت۳۶۰۹۵هـ مورخ ۱۰/۴/۸۸ هیأت محترم وزیران مشمول این حکم نخواهند بود.

در مواردی که مصوبه جدیدی برای تعیین یا اصلاح مناطق کمتر توسعه یافته،بعد از مصوبه اخیر الذکر به تصویب برسد از تاریخ لازم الاجرا شدن به عنوان اصلاح بند(۱) مذکور محسوب و مشمول ضوابط و ترتیبات بند(۱) فوق خواهند بود.

علی عسکری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

————————————————————————————————————————————————–

شماره:۱۱۰۳۲۰/۸۸۳۳

تاریخ:۲۱/۰۶/۱۳۸۸

جناب آقای عرب مازار

رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور

سلام علیکم

عـطـف بـه نـامـه شـمـاره ۵۳۸۸۷/۲۰۰ مـورخ ۲۰/۵/۱۳۸۸ راجـع بـه اسـتـعـلام از فـهـرسـت مـنـاطــق کـمتر تـوسعه یافـته مـوضـوع تبـصـره (۱) مــاده(۱۳۲) قانون امور مالیاتی کشور با توجه به تصویب نامه ۷۶۲۵۴/ت۳۶۰۹۵هـ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۸ مصوبات سفرهای استانی اعلام می دارد:

نظر به اینکه در بندهای «۱» و «۳» تصویب نامه تصریح شده است:

« بند «۱» تصویب نامه( ۷۶۲۵۴/ت۳۶۰۹۵هـ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۸): شهرستانها، بخشها و دهستانهای مندرج در فهرست پیوست که تأیید شده به مهر پیوست تصویب نامه هیأت وزیران است،حسب مورد به عنوان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در امور حمایتی موضوع قوانین و مقررات زیر تعیین می گردند. مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اختصاراً در این تصویب نامه،« مناطق کمتر توسعه یافته» نامیده می شود.

الف-

ب: مواد(۹۲) و (۱۳۲) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب ۱۳۸۰

« بند «۳» مصوبه:نقاط کمتر توسعه یافته قبلی که نام آنها در فهرست پیوست نیامده است،به شرح زیر تعیین تکلیف می شود:

الف)فهرست ضمیمه تصویب نامه ۲۱۳۷۲/ت ۲۸۸۹۳هـ مورخ ۳۱/۴/۱۳۸۳ در مورد واحدهای صنعتی و معدنی موضوع ماده(۱۳۲) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم که بهره برداری از آنها تا پایان تیر ۱۳۸۸ شروع می شود،همچنان تا پایان دوره ده ساله ملاک عمل خواهد بود.»

بنابراین به تصریح بند «۱» مصوبه، فهرست مناطق کمتر توسعه یافته پیوست این ضمیمه با توجه به بند «۵» آن از ابتدای سال ۱۳۸۸ به بعد ملاک اعمال تسهیلات حمایتی موضوع ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم می باشد.

مناطق کمتر توسعه یافته که نام آنها در مصوبات قبلی از جمله مصوبات استانی ذکر شده و در فهرست پیوست مصوبه فوق الذکر نیامده مطابق بند«۳» مصوبه و ماده(۱۴۶) قانون مالیاتهای مستقیم تنها تا پایان دوره ده ساله از زمان شروع بهره برداری( به شرط آنکه بهره برداری تا پایان تیر ۱۳۸۸ شروع شود) مشمول معافیت موضوع تبصره(۱) و (۱۳۲) هستند و واحدهایی که بعد از تاریخ مزبور در نقاط قبلی به بهره برداری برسد به دلیل عدم ذکر در فهرست بند «۱» مشمول  این حکم نخواهد بود.

بدیهی است در مواردیکه مصوبه جدیدی برای تعیین یا اصلاح مناطق کمتر توسعه یافته مناطق بعد از مصوبه یاد شده به تصویب برسد به عنوان اصلاح بند«۱»  محسوب و مشمول ضوابط و ترتیبات بند«۱» خواهد بود.»

سعید تقدسیان

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور