بورس تهران که در معاملات روز گذشته بی جان شده بود، با بازگشت 5 پالایشگاه به بازار دوباره اوج گرفت و با افزایش قیمت و تشکیل صف‌های خرید مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با انتشار اطلاعیه شفاف سازی پالایشگاه‌های بورسی در خصوص اعلامیه وزارت نفت، نماد 5 پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز، شیراز، لاوان بازگشایی شدند که با اقبال شدید اهالی تالار شیشه ای رو به رو شدند.

به این ترتیب برگشت 5 پالایشگاه به بورس موجب شد تا این بازار بی جان دوباره جان گرفته و صف های طویل خرید مجددا تشکیل شود به طوری که همانطور که شرکتهای پالایشگاهی در گزارش شفاف سازی خود اعلام کرده بودند، احتمال اعلامیه جدید از سوی وزارت نفت و تاثیر با اهمیت این اعلامیه در سود این شرکتها در روزهای آینده وجود دارد که همین موضوع موجب اقبال سهامداران به این شرکتها شد.

بر این اساس سهامداران حافظ این فرصت را مغتنم شمرده و اقدام به خرید سهام این شرکتها کردند تا در صورت ابلاغیه وزارت نفت بتوانند از سود این شرکتها بهره مند شوند.زیرا با ابلاغیه وزارت نفت که در خصوص یارانه فروش فرآورده های نفتی است سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی دستخوش تغییر شده و تاثیر با اهمیتی در این شرکت‌ها دارد.

به این ترتیب در بازار امروز بورس تهران، بازگشت پالایشگاه‌ها در ایجاد روند مثبت و افزایش تقاضا تاثیرگذار بود به طوری که شرکتهای بانکی و خودرویی نیز با اقبال مواجه شدند و موجبات ورود شاخص به کانال 64 هزار واحدی را فراهم کردند.به طوری که در معاملات امروز شاخص کل بورس تهران با رشد465 واحدی رو به رو شد و بعد از مدتها در کانال 64 هزار و 276 واحد قرار گرفت.

در بازار مثبت امروز تمایل خرید سهم از سوی سهامداران افزایش پیدا کرد و شرکتهای پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، بانک ملت، صادرات، ایران خودرو، هلدینگ خلیج فارس، سایپا، نفت و گاز پارسیان، بانک تجارت و پالایشگاه تبریز تاثیر مثبتی در روند رو به رشد شاخص بورس گذاشتند.

همچنین شرکت‌های پالایشگاهی از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند به طوری که پالایشگاه بندرعباس و اصفهان که در بورس حضور دارند بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص دادند در مقابل شرکتهای نورد آلومینیوم، سیمان دورد و قائن بیشترین تقاضای فروش بازار را از آن خود کردند.

امروز به مدد بازگشایی پالایشگاه‌ها، میل سهامداران به خرید نیز افزایش پیدا کرد که این اتفاق موجب رشد حجم و ارزش معاملات شد به گونه‌ای که در معاملات امروز 710 میلیون سهم به ارزش 123 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح 281 هزار میلیارد تومان رشد کرد.

 

کد خبر:1981