مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس، بازار پذیری اوراق بدهی را منجر به کشف نرخ آن و کاهش هزینه‌های مالی پیمانکاران در همکاری با دولت دانست.

علیرضا توکلی اظهارداشت: بازارپذیر شدن اوراق بدهی به کشف نرخ آن و کاهش هزینه های مالی پیمانکارانی که به جای طلب خود این اوراق را از دولت گرفته اند، به شدت کمک خواهد کرد و امیدواریم که در سنوات آتی هم هرچه اوراق توسط دولت منتشر می شود، بلافاصله در بورس ها پذیرش شود تا مشکلات پیمانکاران و دارندگان کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخیرا وزیر اقتصاد از اوراقی که در دو سال اخیر منتشر شده و به دلایل مختلف وارد بازار نشده است، حمایت کرد تا بازار پذیر شوند و این اقدامی قابل تحسین از سوی یک مقام ارشد اجرایی بود.

به گفته توکلی، دولت استراتژی بزرگتر کردن بازار اوراق بدهی را در دستور کار قرار داده و در چشم‌اندازی که در خصوص این بازار در افق ۱۴۰۴ ترسیم شده، سهم این بازار از کل بازار بدهی باید تا ۳۰ درصد افزایش یابد؛ سهمی که در حال حاضر در حدود ۷درصد است.

مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس  خاطرنشان کرد: با بزرگ شدن بازار اوراق بدهی، فضا برای بخش خصوصی نیز بازتر خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند نسبت به تامین مالی از این بازار اقدام کند؛ به خصوص در شرایط فعلی که نرخ موثر سود در این بازار به ارقام حدود ۱۶درصد رسیده است.

میزان عرضه اوراق بدهی

وی در ادامه، در پاسخ به سوالی در خصوص میزان عرضه اوراق بدهی و دغدغه هایی که در خصوص عرضه بیش از ظرفیت بازار سرمایه وجود دارد، گفت: اعتقاد دارم که بورس خیلی بیش از میزان فعلی برای جذب این اوراق ظرفیت دارد و با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری بزرگی را در کشور داریم، اینها به راحتی می توانند این اوراق را خریداری کنند.

توکلی کاشی با بیان اینکه بعضا صندوق های سرمایه گذاری قسمتی از منابع خود را در قالب سپرده به بانک ها برده اند گفت: این ظرفیت اگر برای خرید اوراق دولتی استفاده شود، ظرفیت بسیار خوبی است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پایبندی به رعایت نرخ سود تا چه حد از سوی بانک ها وجود دارد، گفت: اگر بانک مرکزی نسبت به اجرای ابلاغیه ای که در شهریور صادر کرد نظارت بیشتری داشته باشد قطعا بانک ها هم تخلف نمی کنند و نرخ های خود را محدود نگه می دارند.

مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس، افزود: مشکلی که وجود دارد این است که گاهی نرخ سود توسط برخی بانک ها رعایت نمی شود؛ گمان ها هم بر این است که بانک مرکزی خطوط اعتباری را به اندازه کافی به بانک ها نمی دهد و همین باعث می شود نرخ ها در بازار افزایش پیدا کند.

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی/ سنا
کد خبر:۹۲۲۸