فریب سهامداران تازه کار و ناآشنا در فضای مجازی به بهانه افزایش چندین برابر سود در زمانی کوتاه مدت سال هاست که درفضای مجازی و اینترنت جریان دارد.
فریب سهامداران تازه کار و ناآشنا در فضای مجازی به بهانه افزایش چندین برابر سود در زمانی کوتاه مدت سال هاست که درفضای مجازی و اینترنت جریان دارد این درحالی است که به تازگی سازمان بورس برای ساماندهی فعالیت کانال تلگرامی و سایت‌های اینترنتی، برخورد با متخلفان فضای مجازی را آغاز کرده است.
 امیرعلی امیرباقری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  با اشاره به فریب سهامداران تازه کار درفضای مجازی و وارد شدن سازمان بورس برای ساماندهی آن، اظهارداشت:فضای مجازی از دیرباز بعنوان فضایی برای تبادل اطلاعات و گفتگو پیرامون وضعیت بازار سرمایه، مورد توجه فعالان بازار بوده است.
امیرباقری عنوان کرد: فعالان قدیمی‌تر بازار، بار‌ها از تالارهای گفتگوی بورسی در این بستر استفاده می‌کردند و کماکان نیز این اتاق‌ها تا حدودی مورد توجه فعالان بازار است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: فاز دوم استفاده گسترده از فضای مجازی به اپلیکیشن‌های پیام رسان که با نصب بروی گوشی‌های هوشمند، در دسترس و همه گیر‌تر بودند، آغاز شد ودر حال حاضر نیز این فاز کانون توجه فعالان بازار است.
امیرباقری گفت: نظر به کاربرد چندگانه هر فناوری، این پیام رسانی گسترده و بدون محدودیت و نظارت، مورد توجه برخی سوءاستفاده کنندگان قرار گرفت، افرادی که یا دسترسی به اطلاعات نهانی داشتند و یا تنها مدعی داشتن این اطلاعات بودند. این درحالی است که نخستین دغدغه این افراد یارکشی برای رسانه خود بود، بدین منظور با سوء استفاده از نام و سابقه فعالیت خود و یا با بزرگنمایی خود از طریق فشار پول که منجر به رشد قیمت برخی سهام کوچک می شد، دست به جلب اعتماد مخاطب زدند.
وی یادآورشد: قابلیت ایجاد کانال در نسخه‌های اخیر تلگرام، فضای دیالوگ را به مونولوگ تغییر داد که منجر به تولید سیگنال توسط یک فرمانده و اجرای آن توسط عده کثیری فرمانبردار شد، از طرفی کارایی اطلاعاتی ضعیف بازار سرمایه منجر به سویه بیش اعتمادی به صاحب کانال شد، بنابراین شخص می‌توانست در حجم وسیعی اقدام به جمع آوری و خرید اوراق بهادارکرده است، سپس با تحریک اعضای کانال و تقاضای ایجاد شده از جانب آنان اقدام به افزایش قیمت سهم و فروش آن نماید.
امیرباقری تصریح کرد: مساله هنگامی بغرنج‌تر می‌شود که صاحب چند کانال با تبانی یکدیگر اقدام به فضاسازی بروی سهم خاصی می‌کردند، در پاره‌ای از موارد حتی فروش حقوقی وسهامداران درصدی نیز پاسخگوی تقاضای بوجود آمده نبود.
به گفته محمدعلی شیری زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، این کانال‌ها و سایت‌ها تحت پوشش هایی همچون مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی، اقدام به سیگنال فروشی و فعالیت‌های مجرمانه می‌کردند.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی / باشگاه خبرنگاران

کد خبر:۸۷۷۷