وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان برنامه و بودجه کشور-معاونت علمی و فنآوری رییس‌جمهور

 

هیأت وزیران در جلسه ۱۷/۲/۱۳۹۶ به پیشنهاد شماره ۷۰۸۶۵۷ مورخ ۱۰/۶/۱۳۹۵ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه ارزش گذاری دارایی های نامشهود در طرح های سرمایه گذاری را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری

ماده ۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- دارایی نامشهود: دارایی غیرپولی که ماهیت عینی ندارند و از حقوق قراردادی و یا سایر حقوق قانونی ناشی می شود، صرف نظر از اینکه چنین حقوقی قابل انتقال یا جداشدنی باشد یا نباشد.

ب- ارزش گذاری: فرایند تخمین کمی ارزش اقتصادی دارایی نامشهود که بر اساس یکی از روش های علمی و کاربردی معتبر ارزش گذاری صورت می پذیرد.

پ- کارشناس: کارشناس رسمی ارزش گذاری که مطابق ضوابط مربوط، دارای صلاحیت ارزش گذاری در رشته خود باشد.

ت- هیئت کارشناسان: هیئت متشکل از چند کارشناس که حسب مورد از رشته های یکسان یا متفاوت، مطابق ضوابط تشکیل می شود.

ث- مؤسسه یا شرکت ارزش گذاری: مؤسسه یا شرکت دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در ارزش گذاری دارایی های نامشهود صلاحیت دارد.

ج- ارزش گذار: مراجع مذکور در بندهای (پ)، (ت) و (ث).

چ- متقاضی: هر شخص حقوقی که به گزارش ارزش گذاری دارایی های نامشهود نیاز دارد.

ح- سامانه ارزش گذاری: سامانه الکترونیکی ثبت و اعطای مجوز به مؤسسه یا شرکت ارزش گذاری و مدیریت پایگاه اطلاعات ارزش گذاری

ماده ۲- کلیه طرح های سرمایه گذاری که یک طرف آنها دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و تمام یا بخشی از موضوع قرارداد، انتقال یا تجویز بهره برداری از اصل یا منافع دارای های نامشهود باشد یا به عنوان آورده سرمایه گذار ارایه شود و نیز دارایی های نامشهودی که تحت حمایت قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی وارد کشور و یا از کشور خارج می شود، مشمول مقررات این آیین نامه می باشد.

ماده ۳- متقاضی پس از ثبت تقاضا در سامانه ارزش گذاری متناسب با موضوع و ابعاد طرح سرمایه‌گذاری نسبت به استفاده از خدمتات هیئت کارشناسان یا مؤسسه‌ها یا شرکت‌های ارزش‌گذاری اقدام خواهد کرد.

تبصره- سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حسب تشخیص می‌تواند گزارش ارزش‌گذاری انجام شده در مراجع معتبر خارجی را از متقاضی مطالبه کند.

ماده ۴- اصول و روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود به شرح زیر است:

الف- ارزش‌گذاری باید با رعایت اصول محرمانگ، شفافیت، بی‌طرفی و اجتناب از تعارض منافع و بر اساس مطالعات بازار داخلی و بین‌المللی، تحلیل مالی، تجاری و اقتصادی و ارزیابی ابعاد فنآورانه و محاسبه ریسک (خطر)های مربوط باشد و کیفیت و کمیت داده‌ها و اطلاعات، منبع، مستندات، هدف ارزش‌گذاری و روش‌های استفاده به طور مستند تشریح شود.

ب- ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود نباید با استانداردهای حسابداری الزام‌آور مغایر باشد و باید متناسب با نوع، ماهیت و هدف تعیین شده برای ارزش‌گذاری، بر اساس یک یا ترکیبی از روش‌های علمی و معتبر ارزش‌گذاری از جمله هزینه‌محور، بازار محور و درامد محور انجام شود.

پ- کلیه مصادیق مالکیت فکری از قبیل اختراع، طرح صنعتی، نام و علامت تجاری و آثار ادبی و هنری منوط به این که استفاده از آنها خلاف عرف و مقررات عمومی نباشد، قابل ارزش‌گذاری است ولی ارزش‌گذار موظف است در ارزیابی خود تطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران را لحاظ نماید.

تبصره- حمایت از دارایی‌های ارزش‌گذاری شده موضوع این بند مشروط به رعایت الزامات و انجام اقدامات قانونی توسط سرمایه‌گذار برای حمایت از دارایی‌های خود در ایران است.

ت- هزینه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود بر عهده سرمایه‌گذار است، مگر آن‌که به نحو دیگری توافق شود.

ث- ارزش‌گذار مکلف است گزارش موضوع ارزش‌گذاری ارجاعی طبق این آیین‌نامه را ظرف سه ماه تحویل متقاضی دهد. در صورتی که به علت اموری خارج از اراده ارزش‌گذار، تمدید مهلت تعیین‌شده ضرورت داشته باشد، ارزش‌گذار مراتب را ظرف ده روز قبل از انقضای مهلت به متقاضی اعلام می‌کند و متقاضی می‌تواند مهلت مزبور را به میزان مناسب تمدید کند. در ورت عدم تحویل گزارش ارزش‌گذاری در مهلت مقرر، متقاضی می‌تواند ارزش‌گذار جایگزین تعیین کرده و امر ارزش‌گذاری را به هزینه خود به ایشان ارجاع دهد.

ج- در صورتی که متقاضی یا سرمایه‌گذار نسبت به ارزش‌گذاری انجام شده اعتراض داشته باشند، می‌توانند ظرف ده روز از زمان ابلاغ نتیجه ارزش‌گذاری و تنها برای یکبار اعتراض خود را اعلام نمایند. در این صورت ارزش‌گذار موظف است ظرف ده روز نسبت به ارایه گزارش مقتضی اقدام نماید و در غیر این صورت ارزش‌گذاری توسط یک ارزش‌گذار دیگر انجام می‌شود.

ماده ۵- متقاضی موظف است پس از اتمام فرآیند ارزش‌گذاری، نسبت به ثبت و ارسال گزارش نهایی ارزش‌گذاری به سامانه ارزش‌گذاری اقدام نماید.

ماده ۶- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ظرف پنج ماه از زمان لازم الاجرا شدن این آیین‌نامه، نسبت به راه‌اندازی سامانه ارزش‌گذاری و تدوین و اعلام ضوابط اعطای مجوز به موسسه‌ها یا شرکت‌های ارزش‌گذاری و نیز نحوه نظارت بر عملکرد این مؤسسه‌ها یا شرکت‌ها اقدام نماید.

ماده ۷- مراجع ذی‌صلاح صدور پروانه کارشناسی رسمی، نسبت به ایجاد و یا به‌روزرسانی کامل رشته‌ها و صلاحیت‌های مرتبط با ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود اقدام کرده و فهرست کارشناسان رسمی دارای صلاحیت در این زمینه را به صورت مستمر به‌روز رسانی و اعلام و برای کارشناسان رسمی به طور مستمر دوره‌های آموزشی، کارآموزی و بازآموزی تخصصی در زمینه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود همراه با طراحی عناوین، سرفصل‌ها و منابع مناسب علمی و کاربردی برگزار خواهند کرد.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۸۷۹۱