گروه اقتصادی: رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این‌که تورم بالای پنج درصد در حال پاک‌شدن از حافظه مردم جهان است، گفت: در چنین شرایطی تورم ایران قابل قبول نبوده و برای جهان قابل باور نیست.

فرهاد نیلی در بیست‌وپنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به نرخ بالای تورم در ایران و غیرقابل مقایسه بودن آن با اقتصاد‌های روز جهان گفت: سال‌ها و از دهه 1990 تاکنون تورم دو رقمی جایی در اقتصاد‌های پیشرفته جهان ندارد، اما تورم در ایران همچنان در سطح بالایی قرار داشته و حتی با وجود کاهش آن در یکی دو سال اخیر قابل تأمل است. وی با اشاره به برخی از آمارهای تامل برانگیز در رابطه با میزان تورم و کاهش قدرت خرید در کشور ادامه داد: در 26 سال پس از جنگ تحمیلی تا انتهای سال گذشته متوسط قیمت مصرف‌کننده 106 برابر و قدرت خرید اسکناس 100 تومانی به 94 تومان کاهش یافته است.
نیلی با بیان این‌که پیش‌تر از بین 144 کشور مورد بررسی در تورم ایران کشور 142 بوده و در سال 2013 از بین 109 کشور در رده یکی مانده به آخر و قبل از ونزوئلا قرار داشته است، گفت: این در حالی است که روند ما بعد از آن چندان رو به بهبود نبوده و همچنان تورم ایران دو رقمی است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در حالی نرخ تورم جهانی تک‌رقمی شده و فراتر از آن نمی‌رود، گفت: این در حالی است که متوسط نرخ جهانی 6.9 است، اما تورم ما در شرایطی که اکنون نسبت به گذشته ایده‌آل شده به بیش از 15 درصد می‌رسد. وی تاکید کرد: با وجود این‌که در یکی دو سال گذشته مشکل تورم تا حدی برطرف شده و رو به بهبود است، اما دو رقمی بودن آن رشد اقتصادی و بیکاری همچنان از چالش‌های اقتصادی ایران است. نیلی با تاکید بر ضرورت و کنترل و ترمیم تورم در اقتصاد ایران یادآور شد: تحقق تورم پایدار تک‌رقمی حتما نیازمند شرایط خاص و همکاری تمامی نهادهای اقتصادی و اصلاحات نهادی است.

 

 

کد خبر: 1865