رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مالیاتی کشور با اعلام اینکه طرح جامع مالیاتی مودی محور است، گفت: حسابرسی مالیاتی هم متحول خواهد شد.

نادر آریا در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه سازمان مالیاتی کشور به دنبال تحقق طرح جامع مالیاتی است، افزود: این طرح به لحاظ فنی مبتنی بر استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات است و هدف غایی آن افزایش و تحقق بحث عدالت مالیاتی است.

وی اظهار داشت : این طرح از یک طرف ارائه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری به مودیان را دنبال می کند و از طرف دیگر بستری را فراهم می کند که ۹۰ درصد اظهارنامه های مودیان بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گیرند از این منظر بخش عمده ای از مودیان کمتر مورد مراجعه سازمان امور مالیاتی قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مالیاتی کشور گفت: این کار بر مبنای ارزیابی ریسک مودیان انجام می شود، مودیان کم ریسک از گردونه حسابرسی مالیاتی خارج و مودیان مالیاتی پر ریسک برای حسابرسی مالیاتی انتخاب می شوند.

وی افزود: حسابرسی مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی متحول می شود به طوری که رسیدگی به اظهارنامه های مودیان منتخب مبتنی بر اطلاعات دریافتی در رابطه با مودیان خواهد بود البته فرآیندهای اجرایی نیز دچارتغییرات زیادی می شود.

آریا با بیان اینکه در حال حاضر پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی کشور کامل نیست، اظهارداشت: بخشی از اطلاعات از سوی دستگاه ها و اشخاص ثالث در اختیار این سازمان قرار گرفته و هم اکنون این اطلاعات مبنای رسیدگی مودیان مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان مالیاتی به دنبال دریافت اطلاعاتی تکمیلی است، گفت: این اطلاعات تکمیلی مطابق حکم قانونی به سازمان اجازه می دهد حسابرسی مالیاتی را بر مبنای مدل ریسک از عملکرد ۱۳۹۵ به بعد به مورد اجرا بگذارد و عملیاتی کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مالیاتی کشور یادآورشد: مطابق قانون روش تشخیص علی الراس مالیات طی یک فرآیند تدریجی سه ساله حذف و با روش ارزیابی ریسک مودیان و حسابرسی مبتنی بر اطلاعات جایگزین می شود.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:7764