حل مشکلات مالیاتی صادرکنندگان از سوی ستاد اقتصاد مقاومتیمحمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی با دستور مقام معظم رهبری گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده و همین امر هم سرعت زیادی به رفع موانع صادراتی داده است. این در حالی است که حل مشکلات مالیاتی صادرکنندگان نیز اولین اتفاق مثبت بعد از شکل‌گیری ستاد اقتصاد مقاومتی است؛ ضمن اینکه مشکل مالیات تسعیر ارز نیز حل شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: مشکل مالیات بر ارزش افزوده صادرات نیز ظرف یک ماه گذشته حل شده و وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی بر حل این معضل تاکید بسیاری داشته‌اند، این در حالی است که بخشنامه استرداد مالیات به صورت علی‌الحساب نیز صادر شده که مشکلات زیادی از صادرکنندگان را حل کرده است.

وی تصریح کرد: در هفته جاری نیز، بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای تولیدی نیز ابلاغ شده که به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از مشکلات تامین اجتماعی واحدهای تولیدی را حل کند.

بخش خصوصی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیست

به گفته لاهوتی، بخش خصوصی به دنبال ثبات نرخ ارز است نه تثبیت آن. وی با بیان اینکه صادرکنندگان به دنبال ثبات و پایداری در موضوع نرخ ارز بوده و تثبیت نرخ ارز را دنبال نمی‌کنند گفت: تثبیت نرخ ارز به صورت دستوری انجام می‌شود و موردنظر بخش خصوصی نیست زیرا این دستور ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد.

وی یادآور شد: ما ثبات نرخ ارز را بر اساس برنامه پنجم و ششم متناسب با تفاضل تورم سالانه داخلی و خارجی می‌خواهیم اما این افزایش باید به صورت مدیریت شده باشد تا از تکانه‌هایی که به اقتصاد کشور لطمه می‌زند جلوگیری کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: روی مساله جلوگیری از سرکوب نرخ ارز در اتاق بازرگانی بارها و بارها تاکید شده است اما توجه لازم به آن نمی‌شود.
وی گفت: تورم ۱۵ درصدی در سه سال گذشته وجود داشته است اما نرخ ارز متناسب با آن تغییر نکرده که این امر فرصت را از تولیدکننده و صادرکننده می‌گیرد. در حالی که مشوق‌های قانونی حمایت از صادرکنندگان نیز اعمال نشده است.
لاهوتی گفت: جهش یک باره نرخ ارز به تولیدکننده لطمه می‌زند و قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکننده می‌گیرد. هر چند که زمزمه‌های مبنی بر کاهش مجدد نرخ ارز در کشور وجود دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: هزینه افزایش نرخ دلار در کشور را صادرکننده و تولیدکننده پرداخت می‌کنند و فاصله موجود نرخ مبادله با ارز آزاد باعث شده که نتوانیم به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت کنیم.

لاهوتی یادآور شد: رفتن به سمت ارزش افزوده بالا در موضوع صادرات باعث می‌شود که اقتصاد خود را بزرگ‌تر کنیم و شکی در این خصوص نیست اما اینکه با چه روشی به آن دست یابیم بسیار مهم است.

تفسیر از اقتصاد مقاومتی در وزارتخانه‌ها متفاوت است

رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی مشکلات فعالان اقتصادی کشور در ۳۰ سال گذشته بررسی شده و بعد دستورالعملی صادر شده است اما تفسیر آن در وزارتخانه‌ها متفاوت است.
وی افزود: از طرفی در دولت وضع عوارض در صادرات صورت می‌گیرد و از طرفی به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) هستیم که این امور با یکدیگر هماهنگ نیستند.

لاهوتی گفت: در حال حاضر هر تن کالای صادراتی ایران ۳۵۰ دلار ارزش دارد که ما می‌توانیم میزان ارزش افزوده آن را افزایش دهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ حمایت جدی از صادرات صورت نگرفته است و رقم ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، جوابگوی مشکلات حوزه صادرات نیست.

لاهوتی در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که در شرایط یکسان بعد از اجرای برجام چه تاثیراتی در وضعیت صادرات اعمال شده است گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور صادرات غیرنفتی نسبت به واردات افزایش یافته و تراز تجاری مثبت شده است.

صادرات به ۴۲ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: تا پایان سال جاری برآورد می‌شود که ۴۲ میلیارد دلار صادرات در کنار ۳۸ تا ۴۰ میلیارد دلار واردات داشته باشیم که این امر ۵ تا ۶ درصد مازاد ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی و پس از اجرای برجام کماکان مشکلات بانکی وجود دارد و به طور کامل برطرف نشده است. اگر این مشکلات برطرف شود شرایط مدیریت دولت را بهبود می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات قیمت بالای کالای ایرانی برای حضور در بازارهای صادراتی گفت: تا زمانی که بهره‌وری در تولید پایین است و قیمت تمام شده بالاست باعث می‌شود که نتوانیم به سمت عرضه کالاهایی با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم که در بخش کشاورزی کشور شاهد مشکلات کمتری در این خصوص هستیم.

وی در خصوص وضعیت حمل و نقل کالاهای صادراتی ایران گفت: حمل و نقل دریایی بعد از توافقات برجام بهبود یافته به طوری‌که از ۲۱ خط کشتیرانی قبل از تحریم اکنون ۱۶ الی ۱۷ خط کشتیرانی داریم در حالیکه در زمان تحریم‌ها ۲ خط کشتیرانی داشتیم.

وی اضافه کرد: ‌شرایط حمل‌و‌نقل زمینی مناسب است و تنها مشکل کمبود کانتینرهای یخچالدار را داریم اما در بخش ریلی و هوایی مشکلات جدی وجود دارد. وزارت صنعت اجازه خرید کانینترهای یخچالدار دست دوم را نمی‌دهد که در شرایط کمبود با مشکلات کالاهای فسادپذیر مواجه هستیم.

لاهوتی همچنین در واکنش به اختلافات بین وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک درباره پنجره واحد گمرکی گفت: با ایجاد یک پنجره واحد گمرکی منجر به کاهش ارتباط فعالان اقتصادی با ماموران گمرکی، کاهش قاچاق کالا، تسریع و … شده است هر چند که در برخی موارد ضعف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: قانون پنجره واحد را در اختیار وزارت صنعت قرار داده و ما به عنوان بخش خصوصی نمی‌توانیم اظهارنظری درباره اینکه چه کسی باید متولی باشد اظهارنظر کنیم و دولت خود در این زمینه تعیین‌کننده است اما نباید این مشکلات به سطح جامعه کشیده شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: این مشکلات باید به صورت درون‌سازمانی برطرف شود و بخش خصوصی پرداخت‌کننده هزینه این ناهماهنگی‌ها نباشد و با ایجاد پنجره جدید مشکلی ایجاد نکند.
لاهوتی تاکید کرد: فعالان اقتصادی اکنون با این پنجره کار می‌کنند و مشکلات آن تاحدودی برطرف شده است و در صورتی که قرار است تغییری ایجاد شود بهتر است همین سامانه فعلی اصلاح شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در واکنش به کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی گفت: اقتصاد مقاومتی نمی‌گوید باید در هر شرایطی تولید کرده و آن را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد. وقتی دیوار تعرفه بالا می‌رود یعنی تولید ما قدرت رقابت ندارد و نمی‌توانیم در بازارهای جهانی حضور یابیم که این امر برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و باید به سمت مقاوم‌سازی واحدهای خود برویم.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر به سمت شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی رفته است

لاهوتی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی به سمت بخش‌های دولتی و خصوصی رفته است گفت: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با کشورهای دیگر در بخش‌های خصولتی یا دولتی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و فولاد اتفاق افتاده است و در صنایع کوچکی مانند نساجی، لوازم خانگی، کشاورزی، غذایی، چرم،‌ سرامیک، شیرآلات سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها نداشته‌ایم.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به توقف فعالیت صرافی‌ها برای نقل‌و‌انتقال پول تا پایان سال جاری گفت: قرار شده است تا تاریخ ۲۵ اسفند صرافی‌ها اقدام خود را برای نقل و انتقال پول متوقف کنند که این امر نگرانی‌هایی ایجاد کرده زیرا اگر صرافی‌ها متوقف شوند با توجه به آنکه بانک‌ها با تمام کارگزاری‌ها در سایر کشورها ارتباط ندارند باعث ایجاد مشکل می‌شود. تنها ۴۰ درصد کارگزاری‌های قبل از تحریم راه‌اندازی شده است

وی افزود: اگر به شرایط قبل از اجرای تحریم‌ها برگردیم و افراد بتوانند در چارچوب فعالیت بانکی پول خود را به تمام کشورها نقل و انتقال دهند قطع نقل و انتقال از طریق صرافی‌ها به نفع بخش خصوصی است اما در شرایط فعلی تمام این ضوابط کارگزاری ایجاد نشده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: رئیس بانک مرکزی نیز خود اعلام کرده ۶۰۰ کارگزار در شرایط قبل از تحریم داشتیم اما اکنون ۲۶۰ تا ۲۷۰ رابطه کارگزاری داریم که این امر به معنی برقراری ۴۰ درصد کارگزاری‌های گذشته است.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۸۵۳۶