امروزه تعداد شعبات بانک‌ها در تمامی شهرها بسیار افزایش یافته است. این افزایش نه تنها در تعداد شعبات هر بانک صورت گرفته بلکه تعداد خودِ بانک‌ها نیز افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۶ جز بانک‌های دولتی، چندین و چند بانک خصوصی در کشور وجود دارند که هر کدام از آن‌ها نیز چندین و چند شعبه دارند.

اما پرسشی که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت مربوط به تعداد بانک‌ها نیست، بلکه مربوط به راه‌های کسب درآمد بانک‌ها است. بانک‌های ایران و جهان، از کجا درآمد کسب می‌کنند؟

راه‌های کسب درآمد بانک‌ها (در جهان)

 ۱- مابه‌التفاوت سودهای پرداختی و دریافتی:

اگر بخواهیم بسیار ساده صحبت کنیم، باید بگوییم که یکی از عمده‌ترین راه‌های کسب درآمد بانک‌ها این است که از برخی مشتریان پول قرض می‌کنند و همان پول را به برخی مشتریان دیگر با سودی بیشتر قرض می‌دهند. بانک‌ها از سپرده‌های مردم به برخی دیگر از همان مردم وام می‌دهند و تفاوت سود دریافتی حاصل از وام‌ها و سود پرداختی‌ای که به سپرده‌گذاران می‌دهند را می‌توان درآمد بانک‌ها دانست. در خارج از ایران، سود پرداختی بانک‌ها به سپرده‌گذاران بسیار کم است، این در حالی است که هر وامی، مثلاً وام مسکن و وام خودرو، بدون سود نیستند، سهل است، سود آن‌ها بسیار قابل توجه است. تفاوت این دو، چیزی نیست جز درآمد بانک!

۲- برخی هزینه‌ها:

برخی هزینه‌ها و مبالغ وجود دارند که پرداخت آن‌ها بر عهده‌ی مشتری است. این هزینه‌ها و مبالغ نیز جزو راه‌های کسب درآمد بانک‌ها هستند. از جمله‌ی این هزینه‌ها و مبالغ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. جریمه‌ی دیر پرداخت کردن اقساط وام
  2. هزینه‌های خودپرداز
  3. تعویض کارت گم شده
  4. هزینه‌های رکود
  5. هزینه‌های وام
  6. و …

۳- برخی فعالیت‌ها:

بانک‌ها بیکار نمی‌نشینند و معمولاً از طریق برخی فعالیت‌ها کسب درآمد می‌کنند. برای مثال، برخی بانک‌ها با استفاده از بازار مشتقات معاملات ارز انجام داده و از این طریق درآمد کسب می‌کنند. یا حتی راهی ساده‌تر، یعنی خرید و فروش ارزهای بیگانه نیز می‌تواند یک منبع درآمد خوب برای بانک‌ها باشد.

موارد بالا، تمامی راه‌های کسب درآمد بانک‌ها نیستند. بعضی دیگر از راه‌های کسب درآمد بانک‌ها در سطح جهان عبارتند از:

  1. هزینه‌های ناشی از استفاده از کارت اعتباری
  2. تبادل پول در کارت‌های اعتباری
  3. صدور چک‌ها و حواله‌های پولی
  4. هزینه‌های نظارت بر پرداخت‌های خروجی افراد (مثلاً یک شرکت قرار است از آقای X چک دریافت کند. این شرکت برای مطمئن شدن از آقای X، از طریق بانکی که آقای X در آن سپرده دارد، پرداخت‌های خروجی آقای X را بررسی می‌کند و در قبال این کار هزینه‌ای را به بانک می‌پردازد.)

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/ بولتن نیوز

کد خبر:۸۹۵۴