ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب کرد مالیات نهایی سال ۹۴ مؤدیان مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در سال ۹۴، صرفا بر اساس اظهارنامه‌های تسلیمی این مؤدیان محاسبه شود.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، صبح امروز ۲۳ اسفندماه و با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به نمایندگی از بخش خصوصی برگزار شد.

در این جلسه که با موضوع بررسی مشکلات مؤدیان مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برگزار شد، اعمال مساعدت سازمان امور مالیاتی با مؤدیان مالیاتی با اولویت بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط در خصوص ملاک عمل قرار دادن اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیمی این مؤدیان مورد بررسی قرار گرفت و طرح «تسهیل امور مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک ومتوسط» پیشنهاد شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه، مقرر شد سازمان امور مالیاتی اعمال مساعدت در جهت مرتفع کردن مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را در راستای اجرای ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار قرار داده و ترتیبی اتخاذ کند تا مأموران مالیاتی همراه با ملاک عمل قرار دادن اظهارنامه‌ها و صورت مالی تسلیمی واحدهای کوچک و متوسط، تعیین مالیات بر اساس اظهارنامه تسلیمی مؤدیان را در اولویت قرار دهد.

بر اساس این مصوبه، سازمان امور مالیاتی ملزم به همکاری با بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط شد به این شرح که در صورتی که برای مأموران سازمان امور مالیاتی، امکان صدور برگ قطعی مالیاتِ مؤثر ـ به شرح فوق‌الذکر ـ وجود نداشت، مالیات عملکرد سال ۹۴ با رعایت مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۰ و صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان تعیین خواهد شد.

جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین برنامه‌های دولت برای رفع موانع و مشکلات مالی واحدهای اقتصادی تولیدی به خصوص واحدهای کوچک و متوسط برگزار شد؛ مشکلاتی که ناشی از آثار و پیامدهای باقی‌مانده از رکود اقتصادی سال‌های گذشته و در راستای توسعه فرهنگ مالیاتی مؤدیان مالیاتی و با مد نظر قرار دادن مضیقه‌های اقتصادی ناشی از شرایط اقتصادی گذشته، برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از توجه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی و مساعی مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران در راستای تصویب طرح پیشنهادی بخش خصوصی قدردانی کرد.

گفتنی است مصوبه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پی تلاش‌های پارلمان بخش خصوصی برای رفع مشکل مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و رایزنی با مدیران سازمان امور مالیاتی و هیئت دولت نهایی شده و به تصویب اعضای این ستاد رسیده است.

متن مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به این شرح است:

در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور اعمال مساعدت در راستای مرتفع کردن مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای مقررات تبصره الحاقی به ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم ترتیبی اتخاذ شود که ماموران مالیاتی ذی ربط با ملحوظ نظر قراردادن اظهارنامه تسلیمی ضمن خودداری از صدور برگ تشخیص مالیاتی، برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۹۴ آنان را صادر و ابلاغ کنند. بدیهی است در صورتی که امکان صدور  برگ قطعی به شرح فوق میسر نباشد، مالیات عملکرد سال مزبور با رعایت مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۸۰٫۱۱٫۲۷ صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان تعیین خواهد شد.

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی / اتاق بازرگانی

کد خبر:۸۶۹۵