عباس وفادار (حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه)

 سازمان شفافیت جهانی که سازمانی عمومی و غیردولتی است، هر ساله ارزیابی خود از درجه شفافیت و نیز فساد در کشورهای جهان را در گزارشی با عنوان شاخص درک فساد منتشر می‌کند.



به موجب گزارش سال ۲۰۱۴ این سازمان، ایران به لحاظ شفافیت، امتیاز ۲۷ از ۱۰۰ را دریافت کرده و در بین ۱۷۶ کشور جهان، رتبه ۱۳۶ را از آن خود کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳، امتیاز ایران ۲۸ و رتبه آن ۱۴۴ بوده است. به عبارت دیگر در مقایسه با سال۲۰۱۳، امتیاز ایران یک واحد کاهش داشته لیکن رتبه آن هشت واحد بهبود یافته ‌است. اگرچه مجموع برآیند این اطلاعات، نشان‌دهنده بهبودی اندک در مقایسه با سال قبل است، لیکن تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. لازم است یادآور شوم با توجه به اقدامات انجام‌شده در طول دوره هشت ساله دولت اصلاحات، رتبه ایران به ۷۸ ارتقا یافته بود، لیکن در طول دوران دولت‌ نهم و دهم متاسفانه رتبه ایران تا ۱۶۸ نیز تنزل یافت.
آثار مخرب فساد بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ جامعه بر کسی پوشیده نیست و از دولت تدبیر و امید انتظار است با اندیشیدن تدابیر لازم، هرچه سریع‌تر فساد را در کشورمان ریشه‌کن کند. صادقانه باید گفت تا فساد وجود دارد، نمی‌توان امیدوار به توسعه بود.
به طور خلاصه فساد به معنی استفاده‌ غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است. حال این سوال مطرح می‌شود که چه زمانی می‌توان از قدرت عمومی سوء‌استفاده کرد؟ کاملا روشن است: هنگامی که اصل پاسخگویی فراموش شده باشد.

در نبود یک نظام صحیح برنامه‌ریزی و کنترل است که پاسخگویی به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با فساد، استقرار یک نظام برنامه‌ریزی و کنترل مناسب است که با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شاهد یکی از اقدامات اساسی دولت در بهبود حوزه برنامه‌ریزی هستیم. لیکن در حوزه کنترل، اقدامی اساسی باید صورت پذیرد. یکی از نهادهایی که می‌تواند تحولی اساسی در حوزه کنترل ایجاد کند، جامعه حسابداران رسمی ایران با حدود ۲۵۰۰ عضو حرفه‌ای آن است.

جامعه حسابداران رسمی ایران به موجب قانون و به منظور اعمال نظارت مالی بر واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی همچنین حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن صورت‌های مالی واحدهای مزبور در جهت حفظ منافع عمومی، صاحبان سرمایه و دیگر اشخاص ذی‌حق و ذی‌نفع تشکیل شد و به دولت اجازه داده شد حسب مـورد و نیـاز، ترتیبـات لازم را برای استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی به عمل آورد. متاسفانه در دولت نهم و دهم نه‌تنها از ظرفیت جامعه حسابداران رسمی ایران استفاده مناسب به عمل نیامد بلکه با وضع مقرراتی، عملا آن را به یک نهاد تحت کنترل دولت و بی‌اختیار درآوردند که این موضوع قطعا بر وضعیت فساد در آن دوران که در مورد آن بحث شد، بی‌تاثیر نبوده است.

شاید بی‌توجهی گذشتگان به حرفه حسابرسی را بتوان با آگاهی نداشتن آنان از ماهیت و کارکرد این حرفه توجیه کرد، لیکن از دولت تدبیر و امید، انتظاری دیگر است. مبارزه با فساد نیازمند ابزار است و یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که متاسفانه استفاده از آن در دولت تدبیر و امید نیز مغفول مانده، استفاده از خدمات ۲۵۰۰ حسابدار رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در جهت اعمال نظارت و گسترش فرهنگ پاسخگویی است.

امید است رییس‌جمهور محترم، معاونان و وزرای ایشان با توجه خاص به جامعه حسابداران رسمی ایران و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه اعضای آن، بتوانند علاوه بر گسترش فرهنگ پاسخگویی و مبارزه با فساد و ارتقای رتبه شفافیت ایران به سطحی حتی بهتر از دوره دولت اصلاحات، زمینه را برای رشد و تعالی هر چه بیشتر این نهاد حرفه‌ای به عمل آورند.

منبع:جهان صنعت

 

کد خبر:2137