سوئد کشور مالیات لقب گرفته ‌است. دراین کشور مالیات بردرآمد کارمندان به سه سطح دولتی تقسیم می‌شود.

دولت شهری، شورای شهری و دولت مرکزی. در این راستا موارد مربوط به تأمین ‌اجتماعی به سرمایه‌گذاری در بخش سیستم تأمین اجتماعی پرداخته می‌شود. در این کشور مالیات شرکتی ٢٢‌درصد است. همچنین حداقل مالیات فردی ٣١ و حداکثر آن ۵٩,٧‌درصد است. مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات نیز در این کشور برحسب نوع این موارد ۶، ١٢ یا ٢۵‌درصد است. مالیات بر درآمد در این کشور نسبت به بقیه کشورها بسیار زیادتر است.

این درحالی است که مردم این کشور اعتماد زیادی به سازمان مالیات این کشور دارند. این سازمان نقش مهمی در زندگی مردم سوئد بازی می‌کند.

درحالی‌ که واژه مالیات برای مردم بسیاری از نقاط جهان واژه چندان خوشایندی نیست، بسیاری تصور می‌کنند مردم سوئد دل خوشی از سازمان مالیات خود ندارند، اما واقعیت بسیار متفاوت است. آمارها نشان می‌دهد سازمان مالیات این کشور بسیار محبوب، معتبر و مورد احترام است. یک تحقیقی که در سال ٢٠١۵ در این کشور برگزار شد، این سازمان میان ٢٧ بنیاد دولتی امتیاز بالایی برای ارایه خدمات و تأثیرگذاری مثبت درجامعه داشته است. سازمان امور مالیاتی سوئد از بدو تولد تا فوت فرد در زندگی او تأثیرگذار است.

نخست آن‌که وظایف این سازمان فقط به جمع‌آوری مالیات مربوط نمی‌شود، بلکه سابقه تمام حوادث مهم زندگی هر سوئدی را ثبت می‌کند. هنگام تولد نوزاد سازمان امور مالیاتی شماره شناسایی برای او ارسال می‌کند و بنابراین والدین برای ثبت‌نام فرزند خود باید به این سازمان مراجعه کنند. جالب آن‌که امور مالیاتی می‌تواند نام انتخابی والدین برای نوزاد را رد کند. هنگام ازدواج نیز اداره مالیات تحقیقاتی را انجام می‌دهد تا شایستگی فرد برای این ازدواج نیز مشخص شود.

همچنین هر زمان که فرد محل زندگی خود را تغییر می‌دهد، باید ظرف یک هفته این مورد را به سازمان مالیاتی گزارش دهد. در زمان فوت فرد نیز پزشکی که مرگ فرد را تشخیص می‌دهد، باید این امر را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

این درحالی است که مردم سوئد برخلاف مردم نقاط دیگر اصلا با مالیات مخالف نیستند و حتی بسیاری از آنان از مالیات‌های بالا استقبال می‌کنند زیرا معتقدند این مالیات برای ساخت جامعه‌ای عادل و با ثبات درکنار ارایه خدمات عمومی ایده‌آل هزینه می‌شود.

درحقیقت واژه سوئدی مالیات (skatt) به معنای گنجینه است. البته محبوبیت سازمان مالیات را نمی‌توان فقط به این عوامل نسبت داد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سازمان آن است که فعالیت‌های خود را به‌طور نامحسوس انجام می‌دهد.

بسیاری از فعالیت‌های مالیاتی را می‌توان به‌طور الکترونیکی انجام داد. براساس آمار در‌سال ٢٠١۵ میلادی ۵,۴میلیون نفر مالیات‌های خود را به‌طور الکترونیکی پرداخت کردند. یکی از جوایز پرداخت الکترونیکی در این کشور باز پرداخت مالیاتی زودهنگام است.

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/ اقتصاد آنلاین

کد خبر:8283