علی ربیعیوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف سهم حق بیمه کارفرما در بنگاه‌های با تعداد کارگر کمتر از ۵ نفر خبر داد.

علی ربیعی که صبح امروز و در نهمین اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در اشتغالزایی ۸۵ درصد است که ۸۰ درصد این رقم به اصناف اختصاص دارد.  این میزان نشان دهنده این است که اصناف سهم قابل توجهی در اشتغالزایی و جذب نیرو در کشور دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حضور پررنگ اصناف در اشتغالزایی و سیاست‌گذاری‌های ضد فقر گفت: سهم اصناف در تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد است.

ربیعی در ادامه درباره اقدام مهم این وزارتخانه در آینده گفت: براساس بررسی های انجام شده باید زمینه اشتغال ۱۵۷ هزار شغل در بخش کشاورزی، ۲۴۷ هزار شغل در صنعت و ۴۹۱ هزار شغل نیز در بخش خدمات فراهم شود.

وی از حذف سهم حق بیمه کارفرما در بنگاه‌هایی با تعداد نیروی کار کمتر از ۵ نفر خبر داد و افزود: در طرح‌های جدید کارورزی برای ایجاد مشوق در جذب نیرو از سوی کارفرمایان در برخی مشاغل یک یا دو سال فرصت برای پرداخت سهم بیمه توسط دولت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تعریف خدمات جدید در دنیا در بخش خدمات به ویژه در بخش‌های ICT و گردشگری اظهارداشت: بخش خدمات از جمله بخش‌هایی است که در کشور تا ۱۰ سال آینده توانایی جذب نیروی بالایی دارد و به دلیل اینکه روز به روز شاهد تعریف خدمات جدیدی در دنیا هستیم، می‌توانیم شاهد جذب نیرو در این بخش باشیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه لزوم تقویت اصناف گفت: به نظر من تعریف بهبود فضای کسب و کار دیگر اعلام آمار و ارقام نیست و برای سنجش بهبود فضای کسب و کار باید ماندگاری بنگاه های کوچک و تبدیل آن به بنگاه های بزرگتر و اتصال به شبکه جهانی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سیاست وزارت کار نیز برای بهبود محیط کسب و کار به شکلی است که اصناف را به مانند یک خوشه تعریف می کند که باید اتصال افقی میان آنها برقرار شود.

وزیر کار اعلام کرد: در حال حاضر نیز در بخش پوشاک، کفش و صنعت مبلمان اقدامات لازم آغاز شده و در تلاش هستیم تا در قالب یک برند بزرگتر در بازار و عرصه جهانی فعالیت کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا بنگاه ها بزرگتر شده و با ایجاد اتصالات میان بنگاهی آنها را به عرصه جهانی متصل کنیم.

وزیر کار سهولت جذب نیروی کار و معافیت‌های قانونی کار را از جمله فعالیت‌ها و اهداف این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: مساله مهم دیگری که در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای آن هستیم، همگامی اصناف با تکنولوژی‌های روز دنیاست زیرا مدل کسب و کار در دنیا در حال تغییر است و دیگر روش های سنتی اصناف پاسخگوی نیاز روز دنیا نیست.

ربیعی ادامه داد: اصناف برای باقی ماندن در عرصه کسب و کار باید روش های سنتی خود را با استفاده از آموزش های روز دنیا تغییر دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیر ساخت های لازم برای اینگونه اقدامات وجود دارد و حتی عده‌ای در این فضا شروع به اشتغالزایی و فعالیت کرده‌اند؛ همچنین قواعد و قوانین تامین اجتماعی برای صنوف جدید و تکنولوژی روز دنیا باید تعریف شود تا در آینده با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/ ایبنا
کد خبر:۸۸۳۵