سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد شدید سیستم مالیاتی کشور، آنرا یک سیستم معیوب توصیف کرد و گفت: در این سیستم معیوب فرار مالیاتی زیادی وجود دارد که بعنوان مثال تجار، ثروتمندان و دانه درشت ها برای فرار از مالیات اعلام ورشکستگی می کنند.

حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به فرار مالیاتی در کشور گفت: متاسفانه بسیاری از ثروتمندان و افرادی که باید مالیات بدهند از دادن مالیات فرار می کنند.

وی با بیان اینکه مسئولین نمی دانند از چه کسانی باید مالیات بگیرند و از چه کسانی نباید مالیات گرفت، افزود: متاسفانه مالیات ها کارگاههای تولیدی و کارخانه ها را تعطیل کرد و باعث افت تولید در داخل شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه دولت نباید از تولید کننده ،کارخانه ها و کارگاههای تولیدی مالیات دریافت کند، افزود: مصرف کننده باید مالیات پرداخت کند نه تولید کننده.

حجت السلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه فرار از مالیات در کشور، زیاد است،  افزود: اینجانب تجار، ثروتمندان و دانه درشت هایی را سراغ دارم که برای ندادن مالیات اعلام ورشکستگی کردند و حتی شرکت را به نام کارگران خود ثبت می کنند تا بتوانند از دادن مالیات فرار کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: حتی برخی شرکت ها در بازارها اجناس را بصورت حواله ای می خرند و می فروشند تا مالیات ندهند.

حجت السلام والمسلمین نوروزی با تاکید بر اینکه همه باید مالیات بدهند و باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، افزود: این وظیفه دولت، سازمان و ادارات مالیاتی است که جلوی فرار مالیاتی را بگیرند.

وی با بیان اینکه این ادارات باید چابک تر شوند، افزود: متاسفانه مسئولین امر مالیات، اصلا مفهوم مالیات بر ارزش افزوده را نمی دانند و مالیات بر ارزش افزوده را بدون ضابطه دریافت می کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مثالی در این زمینه زد و گفت: وقتی شما یک خودرویی خریدید ۱۰۰ میلیون تومان و بعد این خودرو به هر دلیلی از جمله تصادف به ۵۰ میلیون تومان قیمت رسیده، دیگر ارزش افزوده ندارد اما موقع فروش این خودرو دفاتر اسناد رسمی از آن مالیات ارزش افزوده می گیرند.

حجت السلام والمسلمین نوروزی تصریح کرد: این مالیات بر ارزش افزوده نیست و نباید چنین پول هایی از مردم گرفت.

وی با بیان اینکه برخی از مالیاتهایی که فعلا از مردم گرفته می شود نه شرعی است، نه قانونی و نه عرفی، افزد: اگر یک خودرو در یک روز چند بار خرید و فروش شود، در همه این چند مرحله مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه قشر مستضعف پرداخت کننده مالیات است اما سرمایه داران و ثروتمندان از دادن مالیات فرار می کنند، گفت: سازمان امور مالیاتی برای بهبود وضعیت باید لایحه ای به مجلس بدهد تا نقایص موجود رفع شود و مالیات طبق قانون از همه گرفته شود نه عده ای خاص و مستضعف.

حجت السلام والمسلمین نوروزی با تاکید بر ضابطه مند شدن سیستم مالیاتی در کشور افزود: نباید بدون ضابطه مالیات گرفت. همچنین مالیاتها باید مستقیم به خزانه دولت واریز شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر از برخی مالیات زیاد گرفته می شود اما از برخی افراد اصلا گرفته نمی شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: سیستم مالیاتی کشور باید طوری باشد که هیچ کس نتواند از پرداخت مالیات فرار کند.

حجت السلام والمسلمین نوروزی گفت: مجلس این آمادگی را دارد تا جهت رفع عیوب سیستم مالیاتی مصوبات خوبی به تصویب برساند و اگر دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس بدهد، قطعا نمایندگان کمک خواهند کرد.

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۸۹۳۹