منصور شمس احمدی

تعامل بین حسابداران و مدیران مالی و حسابرسان گاه وجود دارد و در بسیاری از موارد وجود ندارد. هر قدر آگاهی دو طرف از مفاهیم و استانداردهای حسابداری و حسابرسی بیشتر باشد، این تعامل بیشتر است و هرگاه این آگاهی در یکی از طرفین کمتر باشد تعامل نیز کمتر خواهد بود. البته دیگر عامل مؤثر در شکل گیری تعامل آگاهی از مشکلات اجرایی طرف دیگر است. هر دو طرف در اجرای وظایف خود مشکلاتی دارند که اگر طرف مقابل به آن واقف باشد تعامل با سهولت بیشتری انجام میشود؛ ولی موضوع اصلی صرفاً تعامل بین حسابداران و حسابرسان نیست این تنها بخشی از مشکل است؛ ولی قطعاً همه مشکل نیست.

ارائه و انتشار صـورتهای مالی شفاف و قابل اتکا و اعتبار بخشی به آنها، یک فرایند است. این فرایند حسابداران، مدیران مالی، مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، حسابرسان داخلی، کمیته حسابرسی و نهاد استانداردگذار، سازمان بورس و اوراق بهادار، جامعه حسابداران رسمی، دانشگاهها و اسـتفاده کـنندگـان از صـورتهـای مـالی را دربرمـیگـیرد.

اگر دانشجویانی که از دانشگاههای مختلف فارغ التحصیل شده، اما دانش آنان از استانداردهای حسابداری و حسابرسی بروز نشده و کاربرد آن را نیاموخته باشند، بخشی از این فرایند دچار آسیب و مشکل میشود. بازنگری در مورد محتوای دروس دانشگاهی و نحوه آموزش ضروری است. دانشجوی فارغ التحصیل مانند کالای نیمه ساخته است. دانش حرفه ای او باید به طور مستمر بروز شود. این امر از جمله با عضویت در یک انجمن حرفه ای که آموزش مستمر جزو شروط تداوم عضویت است، امکانپذیر است.

پایـه های فرایند مناسب گزارشگری مالی و اطـمینان بخشـی به آن بر اصول راهـبری شرکتها استوار است. اگر اجـرای این اصول به طور واقعی و نه صرفاً در شکل، مورد توجه قرار نگیرد، نمیتوان از این فرایند توقع تولید محصولی با کیفیت بالا داشت.

دانش اعضای هیئت مدیره باید به طور مستمر در زمینه های مدیریت و همچنین مدیریت مالی افزایش یابد. کمیته های حسابرسی باید از وظایف خود آگاه و بر اجرای کنترل های داخلی، به ویژه کنترلهای داخلی حاکم بر گزارشگری مالی، نظارت داشته باشند. دستگاههای نظارتی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی نیز باید بر کیفیت این فرایند نظارت کنند. فاصله انتظارات بین آنچه حسابرسان انجام میدهند و آنچه استفاده کنندگان انتظار دارند حسابرسان انجام بدهند در دو زمینه شکل میگیرد:
– فاصله بین آنچه حسابرسان انجام میدهند و آنچه باید طبق استانداردهای حسابرسی انجام دهند.
– فاصله بین آنچه حسابرسان باید طبق استانداردهای حسابرسی انجام دهند با آنچه استفادهکنندگان انتظار دارند حسابرسان انجام دهند.

فاصله نخست را باید با آموزش مستمر و بهبود روشهای حسابرسی کاهش داد و فاصلهی دوم را باید با تغییر در شکل و محتوای گزارش حسابرسی و همچنین تعامل با دستگاههای اجرایی و نظارتی و آگاهسازی همگانی در زمینه محدودیتهای حسابرسی و حسابداری کاهش داد؛ در غیر اینصورت همچنان در چرخه باطلی از تشدید فاصله انتظارات بین گزارشگران مالی، اطمینان بخشان به آن، استفاده کنندگان از آن و دستگاههای اجرایی و نظارتی گرفتار خواهیم بود.

منبع: مجله حسابدار، شماره  279، تیر 1394، صص 16-15

کد خبر: 3652