در حالی برخی زمزمه ها از افزایش میزان وام خرید مسکن در سال جاری حکایت دارد، اما قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال گرفتار سراشیبی شده و همانند بازار مسکن در رکود فرو رفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی رغم انتشار برخی خبرها مبنی بر افزایش میزان وام مسکن، بازار اوراق تسهیلات مسکن به این اخبار واکنشی نشان نداده و به دلیل رکود بخش مسکن، در سراشیبی نزول قرار گرفته است.

بنابراین در حال حاضر قیمت اوراق های مختلف “تسه” نسبت به هفته گذشته کاهش یک تا دو هزار تومانی را تجربه کرده و با کاهش تقاضا مواجه شده است به طوری که “تسه” های دی ، بهمن و اسفند در محدوده 72 هزار تومان معامله می شوند در حالیکه این تسه ها در هفته گذشته در قیمت های 74 هزار تومان معامله می شدند.

همچنین “تسه” تیر، مرداد و شهریور نیز به محدوده 72 هزار تومان رسیده و تسه فروردین نیز در قیمت 73 هزار تومان معامله می شود بنابراین با توجه به رکود حاکم در بخش مسکن، به نظر نمی رسد قیمت ” تسه ” ها تا زمان قطعی شدن افزایش وام خرید مسکن، افزایش چشم گیری داشته باشد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حالی با کاهش قیمت و افت تقاضا مواجه شده است که این اوراق در روزهای پایانی سال گذشته با افزایش قیمت و تقاضا مواجه شده و هر برگ آن در قیمت‌های بالای 80 هزار تومان معامله می شد، اما در ابتدای سال و به خصوص بعد از بیانیه هسته ای روند نزولی به خود گرفت و به محدوده ی 78 هزار تومان بازگشت.

اما بررسی میزان افزایش وام مسکن در جلسه 19 فروردین شورای پول و اعتبار قیمت این اوراق را تحت تاثیر قرار داد و مجددا آن را به سطح 80 هزار تومان برگرداند، اما با افزایش پیدا نکردن وام مسکن روند حرکتی آنها تغییر کرد، زیرا مهم ترین عامل تاثیر‌گذار بر قیمت ” تسه” ها ،سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن و رونق بخش مسکن است.

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند. یعنی برای دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات (با احتساب قیمت 72 هزار تومان برای هر ورقه) به مبلغ شش میلیون و 480 هزار تومان خریداری شود.

 

کد 1472