یکی از فلسفه‌های دریافت مالیات، تأمین مالی گروه‌های ضعیف درآمدی از طریق گروه‌های با درآمد بالاست، در همه جای دنیا از مالیات به عنوان ابزاری برای کاهش اختلاف طبقاتی استفاده میشود. ثروتمندان مالیات بیشتری پرداخت میکنند و از طریق باز توزیع آن به افراد کم‌درآمد، فاصله کمتر میشود.
صاحب نظران و اهل فن، اعم از کارشناسان مالیاتی و فعالان اقتصادی همگی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که تمهیدات و ساز و کارهای پیش‏ بینی شده در قانون مالیاتهای مستقیم زمینه مساعدی را برای شفاف‏تر شدن فعالیت های اقتصادی و رویه‏ های مالیات ستانی فراهم کرده است.
در ماده 169 مکرر این قانون تصریح شده که به منظور شفافیت فعالیت‏های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‏ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می شود. در این ماده، وزاتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می آورند، موظف اند اطلاعات مصرح در این ماده قانونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.
همچنان که مشاهده می شود براساس این قانون، به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی، نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی ایجاد خواهد شد که همه فعالیتهای اشخاص حقوقی و حقیقی در آن ثبت می شود و در اختیار سازمان مالیاتی قرار می گیرد.
دریافت مالیات بر اساس اطلاعات دقیق مالیاتی در قانون جدید مالیاتهای مستقیم نتایج اقتصادی و اجتماعی خوشایندی برای جامعه به بار خواهد آورد یکی از مهمترین نتایج آن مبارزه با فرار مالیاتی و مالیات گریزان است. دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی باعث خواهد شد از وسعت اقتصاد زیرزمینی کاسته شود و همه فعالان اقتصادی که در سایه امنیت داخلی اقدام به راه اندازی کسب و کار و کسب سود می نمایند، سهم خود را در تامین هزینه خدمات عمومی و زیربنایی جامعه ایفا کنند.
دریافت مالیات بر اساس اطلاعات دقیق سبب خواهد شد تا مالیات های متعلقه بر مبنای شیوه ای عادلانه ستانده شود و هر گونه ابهام و برخورد تبعیض آمیز با مودیان مالیاتی از بین برود. از طرف دیگر، دریافت مالیات بر اساس روش های عادلانه که به عدالت مالیاتی معروف است، راه هر گونه توجیه را بر مالیات گریزان خواهد بست و متعاقباً به افزایش رضایتمندی مودیان و در نهایت تقویت فرهنگ مالیات دهی فعالان اقتصادی و تمامی اعضای جامعه خواهد انجامید.

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:8057