مبانی حسابداری

 مبانی حسابداری، انتخاب زمان شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه­ ها در دفاتر حسابداری است. انتخاب هر یک از روش‏های شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه‏ ها، نوعی مبنای حسابداری محسوب می‏ شود که حسب مورد در حسابداری موسسات بازرگانی و موسسات غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

مبنای نقدی

حسابداری نقدی، روش حسابداری است که اساس آن بر دریافت و پرداخت وجه نقد استوار می‏باشد. در این سیستم هرگونه تغییر در وضعیت مالی موسسه، مستلزم مبادله وجه نقد است و درآمدها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه نقد آن ها دریافت شود و هزینه‏ ها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه آن ها به صورت نقد پرداخت گردد.

مبنای تعهدی

در مبنای تعهدی کامل، درآمدها زمانی شناسایی و در دفاتر حسابداری منعکس می گردند که تحصیل شده یا تحقق می‏یابند. در این مبنا، زمان تحصیل یا تحقق درآمد، هنگامی است که درآمد به صورت قطعی مشخص شده یا بر اثر ادامه خدمات حاصل می‏گردد. لذا زمان وصول وجه در این روش مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه زمان تحصیل یا تحقق درآمد در شناسایی و ثبت آن اهمیت دارد. همچنین در این مبنا، زمان شناسایی و ثبت هزینه‏ ها، زمان ایجاد و یا تحقق هزینه‏ هاست و زمانی که کالایی تحویل می‏گردد یا خدمتی انجام می شود، معادل بهای تمام شده کالا‌ی تحویلی و یا خدمت انجام یافته، بدهی قابل پرداخت ایجاد می‏شود.

حسابداری بر مبنای نقدی چیست ؟

در حسابداری نقدی صـرفـاً معاملاتـی کـه در برگیرنده دریافت و پرداخت وجه نقد می‌باشند در دفاتر منعکس می‌گردند، بدون اینکه در طی دوره هیچگونه تلاشی برای ثبت صورتحساب‏ ها یا مبالغ پرداخت نشده و مطالبات یا بدهی‌های شرکت صورت گیرد.

در این روش هـدف اولیه از تهیه صورت‎های مالـی، ارائـه اطلاعاتی درباره دریافت‌ها و پرداخت‌های وجه نقدسازمان، طی دوره مالی مورد نظر می‌باشد.

این سیستم اغلب در سازمآن های دولتی و واحدهایی که منابـع ورودی آن ها در قالب بودجـه تخصیص یافته و عملاً تفاوتی نیز بین درآمدهای نقدی و تعهدی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایرادات و نارسایی‌های روش نقدی

-عدم امکان ارزیابی عملکرد مدیریت سازمآن ها ؛

-عدم انطباق روش مذکور با استانداردهای حسابداری؛

-عدم وجــود نـظـام بودجه‌بندی جامع مبتنی بر فعالیت‌ها؛

-عدم امکـان ثبـت صحیح و کامل تهاترها و سرمایه‌گذاری‌های غیر نقدی؛

-عدم رعایت اصــل تطابق درآمد و هزینه و عدم ثبت کامل مطالبات و تعهدات؛

-عدم وجـود ارتباط منطقی بین منافع حاصل از بکارگیری دارایی‌ها و فعالیت‏های انجام شده با هزینه‌ها؛

-طبقه‌بندی سود سهام دریافتی از محل سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان جریانات نقدی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی؛

–طبقـه‌بنـدی برخی از دریافت‌ها و پرداخت‌های خـاص، براساس نوع رویـداد واقـع شـده به عوض ماهیت دریافـت و پرداخـت انجـام شـده؛

-اشکالات ساختار سازمانی و عدم وجود یکپارچگی در وظایف واحدهای متنوع مالی، اعم از سیستم های اجرایـی، کنترلی، حسابرسی و بودجـه‌ریـزی؛

-عدم هوشمندی سیستم مالی و در نتیحه عدم امکان اعمال مدیریت نقدینگی و مدیریت هزینه که این امر بکارگیری بهینـه منابع درخدمت رسانی موثرتر به متقاضیان را با مانـع جـدی مواجه می نماید؛

-ممانعت از استقرار سیستم کنترل داخلی مناسب و عدم امکان انعکاس واقعی وضعیت مالی و نتایـج عملکـرد سازمان، بدلیل عدم انعکاس بخش عمده‌ای از دارایی‌ها و بدهی‌ها تا زمان دریافت یا پرداخت‌های نقدی در دفاتر و گزارش‌ها.

مزایای مبنای تعهدی

-دستیابی سریع به اطلاعات جامع، کامل و دقیق از وضع موجود سازمان ؛

-امـکـان تشخیـص لــزوم خـرج کـرد، بـراسـاس اطلاعـات صحیـح از منابـع و نیازهـا؛

-مشخص شدن میـزان درآمدهـای وصـول نشده هر دوره مالی و امکان برنامه‌ریزی برای وصول آن ها ؛

-دسترسی به اطلاعات دقیق‏تـر و کامل‏تـر از درآمدها و هزینه‌های هر دوره (اعم از نقدی و غیرنقدی) ؛

-امکان ایجاد ارتباط بین هزینه‌ها و عملکرد آن ها و در نتیجه ایجاد زمینـه برای ورود به بحـث بودجه عملیاتی؛

-امکان تعیین نقطـه سربه‏ سر درآمد و هزینه در هر دوره، با مقایسه درآمدها و هزینه‌های هـر دوره و نتایـج حاصل از تهاتـر آن ها ؛

-امکان محاسبه و ثبت استهلاک به عنوان هزینه‌های دوره ؛

-دسترسی به اطلاعات لازم جهت برنامه‌ریزی و اعمال کنترل‌های مدیریتی ؛

-امکان تعیین قیمت تمام شده هر پروژه با استفاده از اطلاعات سیستم حسابداری ؛

-امکان سنجش دقیق‏تـر تناسب واحدهای پشتیبانی با واحدهای عملیاتی و تعیین تناسب لازم بین آن ها و همچنین ارزیابی سنواتی آن ها ؛

-امکان سنجش مسئولیت‌پذیری مسئولین و مدیران سازمآن ها و ارزیابی عملکرد ایشان در پایان هر دوره و در سطوح مختلف سازمانی ؛

-اطلاع از میزان و ارزش موجودی‌ها و دارایی‌های در اختیار سازمان با ثبت و ضبط موجودی‌های جنسی و دارایــی‌های ثابـت از قبـیـل امـوال، ماشیـن آلات و تجهیــزات در سیستم حسابداری ؛

-امکـان ارزیـابـی و انعکـاس کلیـه دارایی‌هـای تحصـیـل شـده اعـم از خـریـد یا واگـذاری بابـت سایر حقوق سازمان، بر اساس مبانی مربوطه ؛

-امکان مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب و تناسـب آن با مأموریت‌هـای سـازمان از نظر منابع، دارایی‌ها و خدمات ارائه شده ؛

-اطلاعات و گزارش‏‏های مالی صحیح­تر و دقیق‏تری را جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و دیگر عملیات اجرایی در اختیار مدیران قرار می‌دهد؛

-در مؤسسات انتفاعی وابسته به دولـت، تعیین درآمدهـا و هزینـه‌های واقعی متعلق بـه دوره مالی و بکارگیری نتیجه صحیـح فعالیت‌های مالـی و وضـع مالـی واقعـی در پایـان سال، تنهـا بـا بـه کارگیری مبنای تعهدی امکان‌پذیر است.

ارجحیت‌های روش حسابداری تعهدی بر روش نقدی

قابلیـت اعتمـاد به اطلاعات

برخـورداری از کارایی و کیفیت مناسبتـر و قابلیـت فهـم بهتـر

انعکاس اطلاعات مرتبط و مناسب‏تـر برای تصمیم‌گیـری‌های زمانـی

صورت‌های مالی تهیه شده قابلیـت مقایسـه بهتـری دارد و اطلاعات آن به حـدی شفاف است که تصمیم‌گیـری را برای کلـیـه مسئولین و خصوصاً دست اندرکاران امور مالی و حسابداری سازمان روشن‌تـر و شفاف‌تـر می‌نماید.

کارایی بیشتر عناصر حسابداری در صورت‌های مالی تهیه شده

قابلیت مقایسه بهتر صورت‌های مالی تهیه شده

 لذا به طور خلاصه می‌توان گفت که اهم مشکلات و نارسایی‌های سیستم مالی نقدی به شرح ذیل است:

سیستم حسابداری نقدی فارغ از استقرار سیستم کنترل داخلی مناسب در انعکاس واقعی وضعیت مالی و نتایج عملکرد سازمان است؛ زیرا بخش عمده‌ای از دارایی‌ها و بدهی‌ها تا زمان دریافت یا پرداخت‌های نقدی در دفاتر و گزارش‌ها منعکس نمی‌گردد.

به تبع عدم هوشمندی سیستم حسابداری نقدی، در این سیستم اعمال مدیریت نقدینگی و مدیریت بر هزینه امکان‏پذیر نبوده و در نتیجه بکارگیری بهینه منابع در خدمت‌رسانی موثرتر به افراد با مانع جدی مواجه است.

اشکالات ساختار سازمانی و عدم وجود یکپارچگی در وظایف واحدهای متنوع بخش مالی اعم از سیستم‏های اجرایی، کنترلی، حسابرسی و بودجه‌ریزی نیز از مسائل و مشکلات قابل اعتنا در سیستم حسابداری نقدی است.

گزارش‏‏های مالی تعهدی

 گزارشگری مالی تعهدی به تهیه صورت‌های مالی و گزارش‏‏های سالانه بر مبنای اطلا‌عات تعهدی اشاره دارد. صورت‎های مالی بر مبنای تعهدی، اطلاعات حسابداری جامع‏تری نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم سنتی حسابداری نقدی ارائه می دهد. صورت‎های مالی بر مبنای تعهدی برای یک بخش، شامل صورت عملیات، صورت برنامه، صورت دارایی‎ها و بدهی‎ها، صورت جریان‎های نقدی، صورت مبادلا‌ت حساب‏های مستقل و یادداشت‏های همراه و مدارک مربوط به مدیر و حسابرس مستقل است.

اگرچه ادعا می شود گزارش‏‏ های مالی تعهدی برای تصمیم گیری‏ های اقتصادی و هدف‏های پاسخگویی سودمند است، اما در بخش خصوصی نیز دستیابی به این موارد از طریق ارائه صورت‎های مالی تعهدی تردید آمیز است.

از سوی دیگر، تهیه نسبت‏ هایی که تنها بینشی در مورد هزینه‏ ها و اثربخشی ارائه می‎دهند و در بیشتر مواقع برای اندازه ‏گیری خروجی‏ها و برامدهای محیطی بخش عمومی نامناسب‏ هستند، ممکن است سودمند نباشد. بیشتر اطلا‌عات تهیه شده از طریق گزارشگری مالی با مبنای تعهدی، نظیر ارزیابی دارایی‎ها و حقوق مالکانه، نمی‎تواند در تصمیم­گیری درباره عملکرد، پاسخگویی یا تصمیم‏های تامین مالی در بخش دولتی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، مراجعه به ارقام حسابداری تعهدی به عنوان ابزارهایی برای اندازه‏ گیری و مدیریت مخارج دولت با سرعت در حال گسترش است.

سیستم‏های مدیریتی تعهدی

معرفی حسابداری تعهدی در موسسات دولتی برای تغییر فناوری و همچنین فرهنگ موجود در موسسات دولتی الزاماتی به همراه دارد. سرمایه‏ گذاری در سیستم‏های اطلا‌عاتی و استخدام یا تربیت کارکنان با مهارت‎های مناسب از جمله این الزامات است. معرفی حسابداری تعهدی الزام دارد که سرمایه‏ گذاری جدی در سیستم‏های اطلا‌عاتی مدیریت به منظور حمایت از نیازهای بودجه‏ای و ارتقا رویه­ های مدیریتی انجام شود. این امر، تغییری فرهنگی توسط مدیران از طریق درک و پذیرش چگونگی استفاده از اطلا‌عات اضافی و مزایای بالقوه حاصل از آن و تعهد به تغییر را می‎طلبد.

برخی تلا‌ش ‏های مورد نیاز در زمینه سیستم‏ های مدیریتی تعهدی

تعدیل سیستم‏های اطلا‌عاتی یا اجرای سیستم جدید در موسسات، الزام برای آموزش، نیاز به کارکنان جدید با مهارت‏های مالی و حسابداری، بالا‌ بردن پاسخگویی، کمک به رویه‏ های مالی و عملکرد مالی بهتر، مدیریت بدهی، مدیریت موجودی کالا و اندازه‏گیری بهای تمام شده کامل خدمات، که بعضی مزایای بالقوه ایجاد یک سیستم مدیریتی تعهدی هستند.

یک استدلا‌ل برای برگزیدن سیستم مدیریت تعهدی آن است که امکان می‏ دهد هزینه کامل خدمات یا هزینه­ های واقعی محاسبه شوند. یک نمونه در این مورد، محاسبه بهای تمام شده ساختمان مدرسه مورد استفاده برای برنامه‏ های آموزشی است. در سیستم نقدی، کل هزینه‏ های ساخت یا خرید ساختمان به عنوان بخشی از پرداخت‏های طی سال برای کارها و خدمات صرف شده ثبت می شود. در این سیستم کاهش ارزش دارایی (یعنی هزینه استهلا‌ک) یا افزایش بهای ساختمان در سال‏های بعد، به جز مخارج تکراری برای تعمیر و نگهداری ساختمان ثبت نمی شود.

در سیستم مدیریت تعهدی، از موسسات دولتی انتظار می‏رود که ساختمان را به عنوان دارایی ثبت کنند و سپس بخشی از بهای تمام شده آن را به عنوان هزینه سالا‌نه (استهلا‌ک) تخصیص دهند که موجب افزایش بهای خدمات ارائه شده در سال بعد می شود. همچنین موجب تخصیص بهای تمام شده ساختمان طی عمر مفید آن نیز می‏ گردد.

این امر به نوبه خود منجر به تمرکز دانش، فناوری و مهارت‏ها نزد حسابداران آموزش دیده می شود، اما مدیران در رابطه با نشانه‏ های متضاد ارائه شده توسط دو مجموعه موازی ارقام حسابداری تولید شده، سردرگم می­شوند. تضاد به ویژه زمانی بسیار احساس می‏شود که مدیران در برابر بهای خدمات اندازه ‏گیری شده برمبنای تعهدی پاسخگو باشند و براساس این ارقام تصمیم­ گیری کرده، اما بر اساس مبنای نقدی، وجوه نقد دریافت کنند.

سیستم‏های مدیریت تعهدی شامل سیستم‏های اطلا‌عات داخلی مورد نیاز برای ایجاد و ثبت اطلا‌عات درباره درآمدها، هزینه­ ها، دارایی‏ها و بدهی‏ هاست.

گزارشگری جامع دولت

همانند گزارش‏‏های سالانه موسسات، مسائل بسیاری نیز در رابطه با گزارشگری برای کل دولت وجود دارد. برای تهیه صورت سود و زیان و ترازنامه در ارائه فعالیت‏های مالی جامع دولت، سیستم حسابداری تلفیقی به کار می‏رود.

گزارشگری جامع دولت به دیدگاه کلی درباره وضعیت مالی دولت در حوزه­ای خاص اشاره دارد و از طریق تلفیق صورت‌های مالی و مبادلا‌ت واحدهای تجاری تحت کنترل حوزه‏های دولتی تهیه می‌شود.

بودجه بندی تعهدی

بودجه بندی تعهدی کامل به این معنی است که بودجه‏ها و تخصیص منابع مالی با ارقام حسابداری تعهدی صورت می‏گیرد. تفاوت میان رقم‏های نقدی و تعهدی می­تواند با اهمیت باشد.

اگر الگوی بودجه تعهدی، برای تخصیص منابع نقدی انتخاب شود، به نظر می‏رسد ناسازه ویژه‏ای در اندازه‏ گیری بهای تمام شده برنامه‏ ها در زمان تورم وجود داشته باشد. در واقع می‏توان استدلال کرد، از آنجایی که منابع نقدی از سوی جامعه و از طریق مجلس تخصیص می‏ یابد و برای ارائه خدمات به جامعه در اختیار دولت قرار می ‏گیرد، بودجه بندی بر مبنای تعهدی الزامات پاسخگویی را براورده نمی­کند.

اصطلاحاتی همچون «مازاد بودجه»یا «کسری بودجه» نمادهای سیاسی نیرومندی هستند. سیاستمداران اگر از کسری بودجه جلوگیری کنند، یا بودجه را متعادل سازند، ادعای موفقیت می‏ کنند. در مورد تعریف کسری بودجه میان حسابداران و مدیران اختلا‌ف نظر وجود دارد. ارقام ممکن است نتایج مبادلات نقدی را منعکس کنند، اما استقراض‏ها نادیده گرفته شوند. محاسبه کسری یا مازاد بودجه تحت تاثیر روشی قرار می‏گیرد که دولت مخارج سرمایه‏ای یا جاری را ثبت و با آن سیستم حسابداری گزارشگری می­کند.

به طور سنتی کارشناسان دولت، بودجه‏ها را بر مبنای نقدی تخصیص می‏ دادند. پیشنهاد شده است که این وضعیت به مبنای تعهدی تغییر کند که هزینه‏ هایی چون استهلا‌ک یا حقوق معوق کارمندان را در بودجه سالانه در نظر بگیرد. این امر موجب تاکید بر تخصیص منابع بر مبنای ارقام تعهدی به جای تخصیص وجه نقد توسط مجلس می‏شود.

کد خبر:4099