شواهد در بازار مسکن طی چند روز گذشته حاکی از این است که امسال احتمالا بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی زودتر از سال‌های گذشته با حجم انبوه مستاجران رو‌به‌رو و از رونق برخوردار شود.

به گزارش دنیای اقتصاد عده‌ای از بنگاهداران فعال در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی این روزها معتقدند که طرح کاهش نرخ سود بانکی زودتر تاثیر خود را بر معادله رهن و اجاره می‌گذارد.

این دسته از دلالان بازار مسکن از یکسو تاثیر کاهش نرخ سود بانکی و از طرف دیگر تصمیم جدید مالکان بر افزایش اجاره ماهانه برای جبران سود سپرده خود در بانک‌ها برای اجرای طرح مذکور را دلیلی بر عجله متقاضیان حاضر در بازار اجاره برای عقد قرارداد اعلام می‌کنند.

برخی از مشاوران املاک با توجه به شرایط پیش آمده در بازار رهن و اجاره مسکن، اظهار می‌کنند: موجران شاید به منظور روشن شدن تکلیف کاهش نرخ سوده سپرده‌گذاری در بانک‌ها از عرضه واحدهای خود در بازار عرضه خودداری کنند و فایل‌هایی هم که از قبل به بازار سپرده بودند را به قول معروف بلوکه کنند.

همچنین اگر رفتار موجران در بازار اجاره بر اساس افزایش میزان اجاره بهای ماهانه منطبق شود، به احتمال زیاد تعداد قراردادهای تمدیدی هم با تغییر اساسی روبه‌رو خواهد شد.

از 2 سال پیش یعنی سال 92 زمانی که به علت افزایش نرخ سود بانکی مبلغ رهن در ازای دریافت اجاره ماهانه کمتر، بیشتر شد و پرداخت رهن بیشتر در کنار اجاره ماهانه کمتر برای اکثر مستاجران قابل قبول بود از التهاب روانی بازار اجاره مسکن بعد ‌از تورم  2 ساله (سال‌های 90 و 91) تا حدودی کاسته شد و از طرف دیگر سال پیش که نرخ تورم به 15 درصد کاهش یافت،  موجرانی که واحدهای خود را با مبلغ رهن بیشتر نسبت به اجاره ماهانه به مستاجران عرضه می‌کردند همچنان بر نحوه تعیین نرخ رهن و اجاره واحد خود پافشاری کردند.

در سال جاری اگرچه نرخ تورم روند افزایشی نداشته است، اما کاهش نرخ سودهای بانکی خطری برای بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی به شمار می‌آید.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی فایل واحد مسکونی در بازار رهن و اجاره مناطق مختلف تهران پرداخته که به شرح زیر است:

نرخ اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران (+جدول)