رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توافق مجلس با دولت در مورد کاهش نرخ مالیات عملکرد خبر داد و گفت: هرچه سراغ مالیات بر ارزش افزوده برویم و طرح جامع اجرا کنیم، توافق کرده‌ایم که نرخ مالیات عملکرد را کاهش دهیم.



وی گفت: در حال حاضر نرخ مالیات عملکرد ۲۵ درصد است و می‌خواهیم پیشنهاد دهیم که در گام اول پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۷ به ۲۰ درصد کاهش یابد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: متوسط افزایش درآمدهای مالیاتی ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در لایحه بودجه به طور متوسط ۶ تا ۷ درصد و در حوزه عملکرد ۱۴ درصد است.
وی عنوان کرد: در بودجه سال ۹۷ افزایش در‌آمدهای مالیاتی را از ۹۹ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان داریم و به همین نسبت در استان‌ها هم تغییر دارد.
وی با بیان اینکه مجموع مالیات اصناف در اقتصاد ایران سه تا چهار درصد است، ابراز داشت: در برنامه ششم اگر در استانی مالیات بیشتری جذب شد و فعالیت اقتصادی بیشتری صورت گرفت، مابه‌تفاوت آن در استان خرج می‌شود. پورابراهیمی گفت: با اصرار و تصویب مجلس، دولت و سازمان مالیاتی مکلف شدند که با روش‌های مختلف، سامانه‌های اطلاعاتی به منظور جلوگیری از عدم شفافیت در اقتصاد کشور ایجاد کنند.
وی گفت: پیش‌بینی ما این است که معادل ۴۰ درصد میزان مالیات قابل وصول در اقتصاد ایران فرار مالیاتی است، یعنی اقتصاد ایران می‌تواند به راحتی ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار میلیارد تومان مالیات وصول کند.
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کار اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، طی سه تا چهار هفته آینده به اتمام می‌رسد و بعد از بودجه، به صحن علنی می‌آید.

 

اخبار حسابداری و حسابرسی
کد خبر:۹۱۹۹