یکی از ارکان و اجزای قانون مالیاتهای مستقیم، تبیین وظایف و تکالیف مودیان جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی است تا با عمل به موارد قانونی مصوب و مدون، از تضییع حقوق مودیان جلوگیری شده و در چارچوب قانون، مالیات و حقوق حقه دولت استیفا گردد.

در قانون مالیاتهای مستقیم در چند بند و ماده صراحتا به وظایف و تکالیف قانونی مودیان مالیاتی اشاره شده و توضیحات کافی در این خصوص داده شده است.

یکی از وظایف اصلی و اساسی هر مودی چه حقیقی و چه حقوقی ، ارائه اظهار نامه مالیاتی صحیح در موعد مقرر می باشد. در باب اول قانون مالیاتها اشخاص حقیقی و اصناف مشمول مالیات ذکر شده مکلف شده اند نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کرده و اطلاعات مربوط به شغل و در آمد خود را برای احتساب مالیات به اداره امور مالیاتی ارائه نمایند .در ماده 177 تاکید شده صاحبان مشاغل ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت ، مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند و در ادامه آمده : عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل ده در صد ( 10% ) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیتهای مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. ماده 179 یکی دیگر از وظایف و تکالیف مودیان را مشخص کرده و توضیح داده است : در صورتی که مودی محلهای متعدد برای سکونت خود داشته باشد مکلف است یکی از آنها را به عنوان محل سکونت اصلی معرفی نماید و گرنه اداره امور مالیاتی می تواند هر یک از محلهای سکونت مودی را محل سکونت اصلی تلقی نماید.

از آنجا که خط مشی و رویکرد اصلی دولت تکریم مردم و احترام به حقوق آنها می باشد لذا در همین راستا و برای تحقق عدالت مالیاتی در قانون مالیاتها حقوق قانونی مودیان مالیاتی ذکر شده و چگونگی تعامل دستگاه مالیاتی با آنها توضیح داده شده است . علاوه بر آن برای مودیان خوش حساب و کسانی که در زمان مقرر قانونی نسبت به ارائه اظهار نامه خود اقدام کرده و اطلاعات صحیح از درآمد و کسب و کار خود را بدهند تشویقاتی نیز در نظر گرفته شده است.

به عنوان نمونه در خصوص حقوق مودیان در ماده 237 قانون مالیاتها، آمده است :

در صورت استعلام مودی از نحوه تشخیص مالیات ، امضا کنندگان برگ تشخیص مکلف اند جزئیات گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است به مودی اعلام نمایند و هر گونه توضیحی را در این خصوص بخواهد به او بدهند.

همچنین در ماده 242 قید شده اداره امور مالیاتی موظف است در هر مورد که به علت اشتباه در محاسبه ، مالیات اضافی دریافت شده است و همچنین در مواردی که مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل استرداد می باشد، وجه قابل استرداد را از محل وصولی جاری ظرف یک ماه به مودی پرداخت کند.

یکی دیگر از حقوق مودیان در ماده 243 قانون مالیاتها ذکر شده است در این ماده، چگونگی پیگیری اعتراض مودی به مالیات اضافی و مراجعه به هیئت حل اختلاف مالیاتی توضیح داده شده است که تمام مواد و بندهای یاد شده فوق، نمونه عینی در نظر گرفتن حقوق مودیان و برقراری تمهیدات لازم برای تحقق عدالت مالیاتی و به تبع آن عدالت اجتماعی است و همه اینها نشان از اهتمام ویژه نظام ودستگاه مالیاتی برای ترویج فرهنگ مالیاتی و تلاش برای اقناع افکار عمومی و افزایش اعتماد جامعه برای مشارکت بیشتر در پرداخت مالیات می باشد.

بی تردید پرداخت مالیات وظیفه و تکلیف هر شهروندی است زیرا که از امکانات کشور برای درآمد زایی و کسب و کار خود استفاده می کند و می بایستی بخشی از درآمد حاصله را به عنوان سهم دولت و جامعه بپردازد تا صرف ایجاد امکانات رفاهی و عمران و آبادانی کشور شود.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/رسانه مالیاتی

کد خبر:7559