معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی به انتقادهای اصناف درباره ارقام جدید مالیاتی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عسکری عصر امروز دوشنبه در حاشیه اولین جلسه عمومی اعضای ستاد برنامه و شوراهای برنامه ریزی برنامه ششم گفت: مشکلی که در سال جاری وجود دارد، همزمانی آخر تیرماه با عید فطر است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: از ۵ میلیون مودی مالیاتی تا بعدازظهر امروز دوشنبه، ۲ میلیون و ۳۱ هزار مودی اظهارنامه های مالیاتی خود را ارائه داده اند.

وی ادامه داد: البته مقرر شده تا روز پنجشنبه و جمعه ادارات مالیاتی نسبت به تحویل اظهارنامه های مالیاتی اقدام کنند و در صورتی که عید فطر روز شنبه باشد،  از روز یکشنبه نیز مجددا اظهارنامه های مالیاتی تحویل گرفته خواهد شد.

عسکری در خصوص تسویه حساب مودیان مالیاتی در سال گذشته اظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد مودیان و بیش از ۸۵ درصد شرکت ها، برگ تشخیص دریافت کرده اند. براساس تجربه سال های گذشته، اکثر مودیان در روزهای پایانی اقدام به اظهارنامه مالیاتی می کنند و در صورتی که در طول سال این اقدامات انجام شود، منجر به تاخیر در امور نخواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد درباره گلایه اصناف از میزان مبالغ در نظر گرفته شده مالیاتی در شرایط رکود گفت: رکود تعریفی دارد.  وقتی گفته می شود رشد اقتصادی کشور ۳ درصد افزایش یافته،  در این صورت رکود تعریفی ندارد. سال گذشته یک تریلیارد ریال گردش مالی در کشور صورت گرفته و این توسط همین اصناف عملیاتی شده است که گردش فعالیت مالی را به جریان انداخته اند.

وی افزود: ممکن است اصناف انتظار دیگری داشته باشند ولی ما به میزان گردش مالی نگاه می کنیم و اگر شرایط ایده آل را در نظر بگیریم،  رکودی که از سوی آنان اظهار می شود،  با توجه به مالیات دریافتی عددی به حساب نمی آید.