بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی پس از فوت بیمه شده، حمایتها و مزایایی برای خانواده و بازماندگان وی پیش بینی شده که می توان به مستمری بازماندگان، هزینه کفن و دفن، پرداخت حق سنوات توسط کارفرما به خانواده متوفی و پرداخت معادل ریالی مرخصیهای استفاده نشده بیمه شده متوفی به بازماندگان اشاره کرد.
طبق بند ١٨ ماده ٢ قانون تامین اجتماعی، کمک هزینه کفن ودفن مبلغ مقطوعی اسـت که به منظور تــامین هزینه های مربوط به کفن ودفن بیمه شده، در مواردی که خانواده او این امر را به عهده میگیرند، پرداخت میگردد.
ابهام قانونی موجود سبب شده بود تا اواخر سال ١٣۶۶ مبلغ ناچیزی به عنوان هزینه کفن ودفن به بازماندگان متوفی پرداخت شود، اما از آن تاریخ به بعد میزان کمک هزینه کفن ودفن شناور بوده و در سالهای مختلف تغییر کرده است. در حال حاضر، مبلغ کفن ودفن معادل یک ماه حداقل حقوق سال فوت است.
هزینه کفن ودفن در قبال فوت بیمه شدگان اجباری، اختیاری، مقرری بگیران بیمه بیکاری و مستمری بگیران اعم از بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی و همسر آنان پرداخت می شود و سازمان تامین اجتماعی موظف است معادل یک ماه حداقل حقوق سال فوت را به عنوان کمک هزینه کفن ودفن در اختیار خانواده متوفی قرار دهد. معادل یک ماه حداقل حقوق برای کسانی است که تاریخ فوت آنها از ٨۶/١١/٢٠به بعد است.
این کمک هزینه پس از انجام دادن مراحل کفن ودفن بیمه شده متوفی و با ارائه اسناد و مدارک مربوط از سوی شعب سازمان تامین اجتماعی قابل پرداخت است. در زمان پرداخت کمک هزینه کفن ودفن ضروری است ارتباط بیمه شده با سازمان تامین اجتماعی برقرار باشد و حق بیمه نیز از طرف کارفرما پرداخت شود.
در ضمن بیمه شدگانی که قبل از فوت به عللی مانند بیماری و یا بارداری به صورت موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته اند، مشمول دریافت کمک هزینه کفن ودفن خواهند بود.کمک مزبور در صورت غیاب یا مفقودالاثر شدن بیمه شده، ولو آنکه منجر به صدور حکم موت فرضی او شده باشد، قابل پرداخت نیست.

هزینه کفن ودفن به بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و مستمری بگیران مشمول پرداخت حق بیمه سرانه درمان و بیمه شدگان شاغل در کارگاههای قراردادی (١درصد) و (٧درصد) و کارکنان دولتی مشمول تامین اجتماعی تابع نظام هماهنگ پرداخت نمی شود.
بیمه شدگان اجباری و اختیاری، بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی و  مقرری بگیران بیمه بیکاری مشمول هزینه کفن و دفن هستند و طبق ماده ۵٨ قانون تامین اجتماعی افرادی که می توانند کمک هزینه کفن و دفن بیمه شده متوفی را دریافت کنند؛ همسر بیمه شده متوفی، فرزند بیمه شده متوفی و پدر و مادر بیمه شده متوفی می باشند.
در مواردی که متوفی فاقد همسر، فرزند و یا پدر و مادر باشد کمک هزینه کفن ودفن به وراث تعیین شده در انحصار وراثت و یا قیم قانونی وی پرداخت می شود.کمک هزینه مزبور بابت همسر فقط به بیمه شده اصلی پرداخت می شود و در صورت عدم حیات بیمه شده اصلی، قابل پرداخت نخواهد بود.همچنین هزینه کفن ودفن بابت بیمه شده اصلی و همسر وی قابل پرداخت است.
برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن مدارکی مانند دفترچه درمانی متوفی، تحویل فتوکپی گواهی فوت و ارائه شناسنامه متوفی الزامی است.
بر اساس قانون کار،چنانچه کارگری فوت نماید قرارداد کار خاتمه می یابد، ولی باید کلیه مطالبات و حق و حقوق کارگر به ورثه وی پرداخت شود. ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز برای بازماندگان مستمری فوت برقرار خواهد کرد.
در صورت بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، تعطیلی کارگاه یا فوت کارگر، مطالبات بابت مرخصی استفاده نشده به کارگر یا ورثه وی قابل پرداخت است (ماده ٧١ قانون کار). اما در صورت استعفا و ترک کار کارگر، مطالبات بابت مرخصیهای باقیمانده به وی تعلق نمی گیرد. علاوه بر موارد فوق کلیه کارگران در صورت فوت همسر، پدر و مادر و فرزندان از سه روز مرخصی با استفاده از حقوق برخوردارند (ماده ٧٣ ق.ک).
بر اساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی،درصورتی که غیبت و یا مفقودالاثر شدن بیمه شده منجر به اخذ گواهی فوت فرضی از محاکم شود، به بیمه شده هزینه کفن ودفن تعلق نمی گیرد.

 

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۸۹۴۸