درصدآخرین فرصت سپرده گذاری با نرخ 22 درصد

 

در حالی که پیش‌تر رییس کل بانک مرکزی از لازم الاجرا بودن مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار در 15 اردیبهشت ماه خبر داده بود با تاخیر در ابلاغ بخشنامه مربوطه به بانکها، سودهای جدید از چهارشنبه (16 اردیبهشت) در شعب بانکی اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با تصمیم هفته گذشته شورای پول و اعتبار، نرخ سود بانکی کاهش یافت و طبق این مصوبه سود سپرده گذاری مدت دار از 22 به 20 درصد رسید. همچنین مقرر شد تا بانکها نسبت به سود سپرده های کمتر از یک سال به توافق رسیده و با توجه به نرخ سود 20 درصد سالانه آن را تعیین کنند. که البته هنوز در این مورد توافقی اعلام نشده است.

نرخ سود سپرده در حالی با روند کاهشی نرخ تورم مورد بازنگری قرار گرفت که در سال گذشته نیز با توجه به رقابت ناسالم شکل گرفته بین بانک‌ها برای دریافت سپرده‌های گرانقیمت و جذب منابع، با توافق بانکها و تایید شورای پول و اعتبار نرخ سود یکساله به 22 و روز شمار به 10 درصد کاهش یافته بود.

دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار به کاهش سقف سود تسهیلات بانکی اختصاص داشت و اعضا به منظور حمایت از تولید و رونق اقتصادی سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی را از 28 درصد که بعضا از 30 درصد هم عبور می کند به 24 درصد کاهش دادند. در عین حال که نرخ سود عقود مبادله ای از 22 به 21 درصد رسید.

با اینکه سیف- رییس کل بانک مرکزی- بعد از جلسه شورای پول اعتبار بر لازم الاجرا بودن مصوبات شورا از پانزدهم ماه جاری تاکید کرده بود اما پیگیری موضوع از مدیران عامل بانکها نشان داد که تا نیمه روز گذشته-دوشنبه- بخشنامه ای به آنها ابلاغ نشده است.

این در حالی است که بانک مرکزی عصر روز قبل بخشنامه را به بانکها ابلاغ و طی آن اعلام کرد که مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص “دستورالعمل ناظر بر سیاست های پولی و اعتباری سال 1394” از 16 اردیبهشت ماه لازم الاجراست.

بر این اساس بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند تا از فردا-چهارشنبه- نرخ های سود خود را کاهش داده و برای متقاضیان سپرده یکساله، سود 20 درصد و برای مقاضیان دریافت تسهیلات در قالب عقود مشارکتی سود 24 درصد را اعمال کنند. در عین حال که سود حسابهای قبلی تا هنگام سررسید به روال گذشته پرداخت خواهد شد.

 

کد خبر 1614