براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه ۹۶ درآمد ناشی از مالیات اصناف و حقوق و مستغلات ۲۱ درصد نسبت به بودجه امسال افزایش یافت.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۹۶، به تشریح منابع عمومی دولت پرداخته و آورده است: درآمد مالیات لایحه بودجه سال آینده ۱۱۲ هزار میلیارد تومان از کل درآمدهای ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بوده که ۷۰ درصد این درآمدها را پوشش می‌دهد و نسبت به قانون بودجه امسال ۸ درصد رشد دارد.

بر این اساس، مالیات‌ها متشکل از ۵ بخش، ۱- شرکت‌ها، ۲- درآمد (حقوق، اصناف، مستغلات، سایر)، ۳- ثروت (ارث، نقل و انتقال، سهام، املاک و سایر)، ۴- واردات، ۵- کالا و خدمات ( ارزش افزوده، عوارض خروج از کشور، شماره‌گذاری خودرو و سایر) است.

عنوان درآمد

( هزار میلیارد تومان)

سهم از درآمدها

(درصد)

درصد تغییر

نسبت به قانون ۹۵

شرکت‌ها ۳۶ ۳۲ ۶
درآمد ۱۷ ۱۵ ۲۱
ثروت ۳ ۳ ۵۰
واردات ۱۷ ۱۵ ۰
کالا و خدمات ۳۹ ۳۵ ۵

مالیات بر درآمد که ناشی از حقوق و اصناف است برای سال اینده با افزایش ۲۱ درصدی روبرو است، در حالی که مالیات شرکت‌ها با ۶ درصد افزایش روبرو خواهد بود.

این سوال به وجود می‌آید با توجه به شرایط رکودی حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی وزارت اقتصاد به ویژه سازمان امور مالیاتی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد.

همچنین برای سال آینده افزایش حقوق کارمندان ۱۰ درصد پیش بینی شده و به نظر می‌رسد، برای عقب ماندگی مالیات در دیگر بخش‌ها باید از این طریق تامین شود.

همچنین در بخش دیگر درآمدها به غیر از مالیات موارد دیگری نیز پیش‌بینی شده است.

عنوان میزان درآمد (هزار میلیارد تومان) سهم از درآمدها درصد تغییر نسبت به قانون ۹۵
ناشی از مالکیت دولتی (حق امتیاز،‌حق پروانه بهره‌برداری معادن) ۲۲ ۱۴ ۸-
فروش کالا و خدمات ۸٫۶ ۵ درصد ۸ درصد
جرایم و خسارات ۶٫۴ ۴ درصد ۲۰- درصد
سایر درآمدهای متفرقه ۹٫۷ درصد ۵ درصد ۴۱- درصد

 

 

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:8265