پیرو دستورالعمل شماره ۵۰۵-۹۴-۲۰۰ مورخ ۲۵-۳-۱۳۹۴ موضوع تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۳ صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده ۹۵ در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعمل شماره ۵۰۶-۹۴-۲۰۰ مورخ ۳۰-۳-۱۳۹۴ برای عملکرد سال ۱۳۹۳ مقرر می دارد:

1-مرکز فن آوری اطلاعات موظف است فهرست اظهارنامه های مودیانی که مالیات  عملکرد سال ۱۳۹۲ آنها تا تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۳ قطعی و اظهارنامه مالیاتی آنها با رعایت شرایط توافق  ( بندهای ۱، ۲ و ۳) دستورالعمل یاد شده تسلیم گردیده و نیز فاقد اطلاعات در سامانه های اطلاعاتی سازمان باشند و یا مبلغ درآمد / فروش ابرازی آنها بیش از مبلغ اطلاعات موجود است را استخراج و به منظور صدور برگ مالیات قطعی در اختیار ادارات کل ذی ربط قرار دهد .ادارات کل مکلفند حداکثر تا پانزدهم مهر ماه سال جاری نسبت به صدور و ابلاغ برگ مالیات قطعی مودیان فوق الذکر اقدام نمایند. در مورد مودیانی که مبلغ درآمد یا فروش ابرازی آنها کمتر از مبلغ اطلاعات موجود در بانک اطلاعات مودیان باشد، این مودیان به عنوان نمونه انتخاب و پرونده مالیاتی آنها با رعایت مقررات مورد رسیدگی قرار می گیرد.

۲-مرکز فن آوری اطلاعات موظف است فهرست اظهارنامه مالیاتی مودیانی که مالیات  عملکرد سال ۱۳۹۲ آنها تا تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیاتی قطعی نگردیده و اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۳ آنها با رعایت شرایط توافق و همچنین بند (۶) توافق به عمل آمده تسلیم شده است را استخراج و در اختیار ادارات کل ذی ربط قرار دهد. این مودیان، در صورت قطعیت مالیات عملکرد سال ۱۳۹۲ تا پایان سال جاری، مشمول توافق خواهند بود.
در این صورت چنانچه میزان درآمد مشمول مالیات مودیان بر اساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعات مودیان، کمتر از درآمد مشمول مالیات مشخصه طبق توافق باشد، اداره امور مالیاتی نسبت به صدور برگ مالیات قطعی با توجه به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۲ و رشد مذکور در بند ۵ توافق نامه اقدام نماید. بدیهی است در مواردی که درآمد مشمول مالیات ابرازی مودی بیش از درآمد مشمول مالیات طبق توافق باشد، درآمد مشمول مالیات ابرازی، مبنای صدور برگ مالیات قطعی خواهد بود. همچنین در مواردی که درآمد مشمول مالیات مودیان طبق اطلاعات موجود در بانک اطلاعات مودیان ، بیش از مبلغ درآمد مشمول مالیات مطابق توافق باشد، پرونده به عنوان نمونه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مرکز فن آوری اطلاعات موظف است، فهرست مودیان  قابل رسیدگی در اجرای بندهای ۱ و ۲ این دستورالعمل را در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار دهد.

علی عسکری

رییس کل سارمان امور مالیاتی کشور

کد خبر: 3274