Newsپیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه، پیدایش ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی نوین و بسیار پیشرفته در دنیای امروز، شکل‌های جدیدی از نحوه انجام کارها و ارایه خدمات را پدید آورده است که موجب افزایش دقت، سرعت و شفافیت ، کاهش زمان و هزینه و در نتیجه، بهبود کیفی و کمی انجام کارها و خدمات شده است. تسهیلاتی که این فناوری برای انجام امور در اختیار می‌گذارد به نحوی است که باعث گردیده استفاده از این ابزارهای نوین به سرعت در حال گسترش باشد. هدف اصلی تحقق دولت الکترونیکی نیزارائه خدمات مؤثر و کارآمد به شهروندان با استفاده از فن‏‎آوری اطلاعات و ارتباطات است، به گونه‏ای که دولت، بیشتر و بهتر پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.
سازمان امور مالیاتی نیز در همین راستا و با رویکرد اجرای دولت الکترونیک خدماتی را ارائه کرده است. ارائه اظهارنامه های الکترونیکی یکی از این اقدامات است که مورد استقبال عموم و مودیان مالیاتی قرار گرفته است.
یکی دیگر از اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اجرای ماده 169 مکرر می باشد.مطابق ماده 169 مکرر، کلیه اشخاص حقوقی و همچنین اشخاص حقیقی موضوع بند (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی ظرف یکماه پس از پایان هر فصل به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل نمایند. از آنجا که ارائه این صورت معاملات به صورت حضوری مشکلات زیادی را برای مودیان مالیاتی به وجود می آورد سازمان امورمالیاتی مقرر کرد مودیان مشمول، فهرست معاملات فصلی خود را از طریق پورتال سازمان امورمالیاتی ارائه نمایند.
هدف از ارسال صورت معاملات فصلی از طریق درگاه سازمان امورمالیاتی کشور نیز، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن سیستم مالیاتی درکشور، تحقق عدالت مالیاتی و عدم مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی می باشد.قابلیت ارائه اطلاعات و خدمات در تمام اوقات شبانه ‏روز ،ارائه اطلاعات و خدمات سریع و مطمئن و افزایش اثربخشی و کارآیی و کاهش هزینه‌های دولت از دیگر مزایای ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی است. اکنون که سازمان امور مالیاتی، در راستای اجرای سیاست های دولت مبنی بر توسعه خدمات الکترونیک و بر پایه احترام و اعتماد متقابل و تعامل هرچه بیشتر با مودیان یک گام مثبت برداشته، امید است که عملیات ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، بستر مناسبی را بیش از پیش برای بهره مندی هرچه بیشتر مودیان، از این نوع خدمات و امکانات رفاهی، فراهم نماید و متقابلا مردم نیز با اعتماد به این سیستم سازمان امور مالیاتی را در انجام وظایف مهم خود که همانا توسعه و آبادانی و برقراری عدالت و رفاه اجتماعی است یاری رسانند.

حسابداری و حسابرسی/دولت الکترونیک

کد خبر:6523