تقسیم و پرداخت سود سهامداران ظرف مدت ۸ ماه از تاریخ برگزاری مجمع باید انجام شود که گاهی در عمل شاهد آن هستیم که بسیاری شرکت ها این مهم را رعایت نمی کنند.

بنگاه های اقتصادی مکلفند که هر ساله مجمع عمومی تشکیل داده و گزارش عملکرد یکساله خود را به همراه اقلام سود و زیان و پیشنهاد تقسیم سود برای سهامداران و غیره اعلام نمایند. بازرس یا بازرسین قانونی نیز وظیفه نظارت بر عملکرد آنها را دارند و مجمع عمومی نیز این گزارشات را تصویب می کند البته شرکت های بورسی علاوه بر رعایت مفاد قانون تجارت ملزم به رعایت آیین نامه های داخلی سازمان بورس اوراق بهادار هستند.

تقسیم و پرداخت سود سهامداران ظرف مدت ۸ ماه از تاریخ برگزاری مجمع باید انجام شود که گاهی در عمل شاهد آن هستیم که بسیاری شرکت ها این مهم را رعایت ننموده و بی توجه به حقوق سهامداران هستند که با توجه به ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، ناشران موظفند که ۱۰روز پیش از برگزاری مجمع برای پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیأت مدیره جدول زمانبندی را تنظیم نموده و شرکت های بورسی نیز مطابق این جدول باید سود خود را به سهامداران پرداخت کنند که در این زمینه خیلی سهل انگاری وجود دارد.

این در حالی است که با توجه به آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود در قانون بازار سرمایه مدیران مکلفند طبق جدول زمانبندی، نسبت به پرداخت سود نقدی اقدام لازم را مبذول دارند و در صورت تخلف و تخطی از آن با مقررات موجود در قانون، از جمله ماده ۹۱ و ۳۳ قانون تجارت که در صورت تخلف از عدم پرداخت سود هیأت مدیره و بازرسان مکلفند رأساً نسبت به این موضوع اقدام نمایند و همچنین ماده ۵ و ۲۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس که مقرر می دارد عدم پرداخت سود نقدی منجر به اخطار کتبی به ناشر و مدیران ارشد و درج در پرونده و اعلام عمومی می شود، باید با متخلف برخورد قانونی متناسب شود.

اما در عمل شاهد آن هستیم که چون این دستورالعمل ها بازدارندگی لازم را ندارند، در نتیجه ممکن است به حقوق مسلم سهامداران خدشه وارد گردد و خاطیان با خیال راحت به کار خود ادامه می دهند.

از آنجا که برای دریافت سود نقدی سالانه حاصل از سرمایه، هر شرکتی ممکن بود یک بانک مخصوص به خود را تعیین می کرد و سهامداران مکلف به افتتاح حساب در آن بانک مذکور بودند و با توجه به آن که در سیستم مالی ایران حدود ۳۰ بانک مشغول به فعالیتند، گاهی این تعدد حساب ها برای سهامداران نوعی سردرگمی ایجاد می کرد و از طرفی امکان دارد هزینه افتتاح حساب بیشتر از مبلغ دریافت سود باشد. لذا سازمان بورس قبلاً در طرحی پیشنهاد نمود که شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه را به عنوان شرکت واسطه ای بین شرکت های بورسی و سهامداران معرفی نماید که آنها با مراجعه به شرکت و افتتاح تنها یک حساب در صورت داشتن سرمایه در شرکت های متعدد سود نقدی خود را دریافت نمایند اما امروزه شاهد هیچگونه اقدام مؤثری از سوی شرکت های مختلف در این خصوص نیستیم در حالی که سهامداران با مشکلات متعددی از این قبل رو به رو هستند و سازمان مکلف است در خصوص این مشکلات چاره اندیشی نماید و البته باید توجه داشت که تدابیر اندیشیده شده نه فقط در گفتار بلکه در عمل و کردار هم باید نمود پیدا کند. ضمن آنکه با متخلفین نیز باید برخورد قانونی مناسب صورت گیرد و سهامداران می توانند از این شرکت ها به سازمان بورس شکایت کنند و این تنها راهکار قانونی فعلی برای دریافت سود سهام است.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی/ بورس نیوز

کد خبر:7646