طبق جزئیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم همانند قانون بودجه سال ۹۷، بالغ بر ۲۷۶ میلیون ریال در سال تعیین شده است.

همه ساله یکی از مباحثی که در بسته دخل و خرج بودجه سال ۹۸ بررسی و تعیین می‌شود، مربوط به سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران است.

معافیت مالیاتی مستقیما با معیشت مردم در ارتباط بوده و میزان این معافیت می‌تواند بخشی از کاهش قدرت خرید و معیشت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق جزئیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم همانند قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۷۶ میلیون ریال در سال تعیین شده است.

در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر به زعمکارشناسان قدرت خرید مردم به یک سوم قبل از نوسانات کاهش یافته، به همین دولت مجبور شد برای جبران و حمایت از اقشار کم درآمد بسته حمایتی در نظر بگیرد.

طبق مقررات وضع شده کارمندان و کارگرانی که کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد دارند، نیز مشمول بسته حمایتی می‌شوند، بنابراین این موضوع با ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی در تناقض است و احتمالا نمایندگان مجلس، آن را در بررسی‌های صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی افزایش دهند تا بخشی از قدرت خرید از دست رفته از این طریق جبران شود.

طبق آمار بانک مرکزی در نیمه نخست سال جاری مالیات حقوق و دستمزد کارکنان بخش عمومی و خصوصی در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان شده و طبق برآورد تا آخر سال به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این رقم نسبت به کل درامد مالیاتی سال آینده کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود.

در تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۹۸ آمده است:‌

ثابت ماندن معافیت حقوق در سال ۱۳۹۸

 

اخبار حسابداری و حسابرسی / خبرگزاری فارس

کد خبر:۹۴۷۰