به تازگی قانونی جدید در کمیته قانون‌گذاری کالیفرنیا به تصویب رسیده است که تکلیف حساب‌های کاربری افراد را در شبکه‌های اجتماعی به عنوان دارایی‌های دیجیتال آن‌ها پس از مرگ مشخص می‌کند.

آیا تا به حال به مرگ خود فکر کرده‌اید؟ این میهمان ناخوانده دیر یا زود به سراغتان خواهد آمد، بنابراین تنظیم یک وصیت نامه که در آن تکلیف ماترک خود را برای وراثتان مشخص کرده‌اید، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، یک وصیت نامه می‌تواند از خانواده و اطرافیان شما در برابر هر آنچه پس از مرگتان ممکن است گریبان‌گیر آن‌ها شود، محافظت کند. بنابراین قطعا نگارش یک وصیت نامه برای خانواده شما امر بسیار مطلوبی خواهد بود، حتی در صورتی که اموال و مایملک قابل توجهی نداشته باشید.

اما چه بلایی بر سر حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی می‌آید؟ آن‌ها در نهایت به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟

به گزارش کلیک و بنا بر اخبار منتشر شده در وب سایت فیوژن، برای سومین بار کمیته قانون‌گذاری ایالت کالیفرنیای آمریکا با حمایت هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به دنبال تعیین تکلیف برای این مسئله است. دو تلاش قبلی بنا بر دلایل مختلف منجر به تصویب هیچ لایحه‌ای نشدند. برخی بر این باورند که در آخرین تلاش برای تصویب قانونی فراگیر، حریم خصوصی فوت‌شدگان بیشتر از خواسته‌های خانواده‌های آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در هر صورت، لایحه قانونی شماره ۶۹۱ در کمیسیون قضایی به تصویب رسیده و در حال طی مراحل قانونی با عنوان “قانون دسترسی امانی به دارایی‌های دیجیتال” است. هدف اصلی این قانون، مشخص کردن تکلیف حساب‌های کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی پس از وفات آن‌هاست.

اما قانون شماره ۶۹۱ شامل چه مواردی می‌شود؟ این قانون مشتمل بر یک فرآیند سه مرحله‌ای است.

اگر شما پیش از مرگ طی توافقنامه‌ای با پلتفرم شبکه اجتماعی مدنظر خود، تکلیف حساب کاربری‌تان را برای پس از مرگ مشخص کرده باشید، قانون یاد شده نیز این ترتیبات را تایید می‌کند. این مرحله اول است.

به طور مثال، گوگل دارای قابلیت مدیریت غیرفعال سازی حساب کاربری است. با این قابلیت شما می‌توانید با تعیین یک دوره زمانی، گوگل را ملزم به غیر فعال کردن حساب کاربری خود پس از طی شدن این مدت کنید. شما همچنین قادر هستید با تنظیم یک آلارم هشدار دهنده پیش از آنکه حساب کاربری‌تان غیر فعال شود از این اتفاق باخبر شوید که البته اگر با دار فانی وداع کرده باشید چندان به کارتان نمی‌آید. علاوه بر این به کمک قابلیت یاد شده می‌توانید لیست تماسی از نزدیکان خود را به گوگل داده تا آن‌ها نیز از غیرفعال شدن حساب کاربری شما مطلع شوند و در نهایت قادرید از گوگل بخواهید که حساب کاربری شما را پس از سپری شدن مدت زمانی مشخص به طور کامل حذف کند. در فیسبوک نیز شما می‌توانید تعیین کنید که آیا حساب کاربری شما به‌ رسم یادگار در این شبکه اجتماعی باقی بماند و یا کلا حذف شود.

اگر شما پیش از مرگ هیچ توافقنامه‌ای را با شبکه اجتماعی میزبان حساب کاربری خود تنظیم نکرده باشید، هر دستورالعملی که در وصیت نامه شما ذکر شده باشد اجرا خواهد شد. این دستورالعمل می‌تواند در قالب یک وصیت نامه، وکالت‌نامه یا هر سند قانونی دیگر باشد. این مرحله دوم است. ممکن است بدیهی به نظر برسد اما بسیاری از وصیت نامه‌ها به ندرت دقیق و سرراست نوشته می‌شوند. بنابراین باید به طور واضح مشخص کنید که پس از مرگ چه سرنوشتی در انتظار حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی است.

اما در مرحله سوم یعنی جایی که شما هیچ توافقنامه‌ای را تنظیم ننموده و در هیچ سند قانونی نیز در مورد سرنوشت حساب‌های کاربری خود اظهار نظر نکرده‌اید، قوانین و شرایط پلتفرم شبکه اجتماعی میزبان حساب کاربری شما به اجرا درخواهند آمد. انتخاب این مرحله به عنوان آخرین جایگزین تصمیم بسیار ناپایداری است، چرا که شرکت‌ها می‌توانند شرایط استفاده از خدمات خود را در صورت دلخواه به آسانی تغییر دهند.

بنابراین با تصویب نهایی قانون یاد شده (که چنین هم انتظار می‌رود) تمامی ایالت‌ها به طور یکسان یا مشابه از قوانین کالیفرنیا پیروی خواهند کرد. پس هرچه سریع‌تر دست به کار شوید و منوی تنظیمات حساب‌های کاربری مختلف خود را یافته و از طریق آن مشخص کنید که پس از مرگ، حساب کاربری‌تان به چه سرنوشتی دچار شود، چرا که اجرای مفاد وصیت نامه‌ها فرآیند قانونی پیچیده‌ای دارد و شرایط استفاده از خدمات کمپانی‌ها نیز به سرعت تغییر می‌کنند.

حسابداری و حسابرسی/digitaltrends

کد خبر:6733