کارگروه ویژه اقدام مالی “اف.ای.تی.اف” روز جمعه ٢ اسفند/ ٢١ فوریه در آخرین روز نشست خود در پاریس، نام ایران را در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی قرار داد. بازگشت ایران به فهرست سیاه “اف.ای.تی.اف” در حالی است که تهران تا کنون نتوانسته قوانین و موازین مالی خود را با استانداردهای بین‌المللی این نهاد در مورد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تطبیق دهد. تصویب دو کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، “سی.اف.تی” و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به “پالرمو” در مجمع تشخیص مصلحت، به بن‌بست رسیده است و حاکمیت نظام اسلامی نمی‌تواند درباره آن تصمیمی اتخاذ کند.

قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی و اقدامات تلافی‌جویانه اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان که موازین “اف.ای.تی.اف” را رعایت می کنند، موجب انزوای بیشتر ایران در زمینه‌های مالی، بانکی و اقتصادی در سطح جهان خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در قراردادن دوباره نام ایران در فهرست سیاه این نهاد، امروز این اقدام را “سیاسی‌کاری”‌ در مکانیسم‌های بین‌المللی توصیف کرد و گفت “انگ پولشویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است، که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.”

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای که روز جمعه صادر کرد به همه کشورها اختیار داده است که به طور مستقل در  تعاملات مالی خود با ایران اقدام کنند. با این‌حال این نهاد نظارتِ مالی بین المللی در بیانیه خود گفته است، اگر ایران دو کنوانسیون مورد بحث(“سی.اف.تی” و “پالرمو”) را تصویب کند، درباره گام های بعدی، از جمله خارج کردن دوباره ایران از فهرست سیاه این نهاد تصمیم خواهد گرفت. بدین صورت، گروه ویژه اقدام مالی توپ را به میدان ایران فرستاده است و ضمن قراردادن ایران در فهرست سیاه و توصیه به همه کشورها  برای اقدام متقابل  و مستقل علیه ایران، می گوید اگر ایران تصمیم بگیرد تا تمامی موازین این نهاد را تصویب کند و قوانین مالی  بانکی خود را با موازین بین المللی تطبییق دهد، خروج احتمالی و یا تعلیق نام ایران از فهرست سیاه ” اف ای تی اف” را بررسی خواهد کرد.

تصمیم بازگشت نام ایران به فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی، پس از گذشت بیش از ٣ سال هشدارهای این نهاد و چند بار مهلت به ایران وارد مرحله اجرایی می‌شود. این تصمیم تمامی روزنه‌های تبادلات مالی رسمی ایران را مسدود می‌کند و بانک‌ها و مؤسسات مالی اندکی که هنوز در کشورهای همسایه از جمله عراق و در کشورهایی مانند روسیه و چین با ایران فعالیت می‌کنند، ناگزیر به ترک فعالیت‌های خود با ایران می‌شوند.
به عنوان مثال درباره کنوانسیون مبارزه با پولشویی و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به “پالرمو”، تمامی کشورها جهان به عضویت این کنوانسیون درآمده‌اند و در حال حاضر تنها کشورهای بوتان، کنگو، پالائو، گینه نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و جمهوری اسلامی ایران به عضویت این کنوانسیون درنیامده‌اند.

ورود نام ایران به فهرست سیاه “اف.ای.تی.اف” در عمل ایران را در برابر اقدامات تلافی‌جویانه اکثریت کشورهای جهان از جمله روسیه، چین و عراق و دیگر کشورها که تا کنون با ایران تعامل داشته‌اند، قرار می‌دهد.

خلاصه کلام می‌توان گفت که تأثیرات مالی و اقتصادی قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، از تحریم‌های آمریکا به مراتب برای ایران سخت‌تر است. بازگشت ایران به فهرست سیاه و تحریم‌های این نهاد و کشورهای عضو به منزله بستن تمامی درها و روزنه‌ها به دست خود ایران برای تعامل مالی و بانکی با جهان است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه  روز جمعه در واکنش به تصمیم اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی  علیه ایران اظهار داشت: “قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه ” اف ای تی اف” مصداق سیاسی‌کاری است و انگ پولشویی و تأمین مالی تروریسم هرگز به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد”.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از دوسال است که همه قوانین و مقرراتی که مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم، را اجرا کرده است، تصریح کرد: سازوکارهای بین‌المللی مزایا و معایبی دارد و بردن ایران در فهرست سیاه ” اف ای تی اف” با وجود همه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در داخل کشور انجام

دادیم و با وجود همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم رعایت کنیم صورت گرفت.

وی تاکید کرد: “انگ پولشویی و تأمین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعاً به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد. متأسفانه این اتفاق نیز جزو سیاسی‌کاری‌هایی است که از سوی آمریکا، عربستان و رژیم  اسرائیل در مکانیسم‌های بین‌المللی وجود دارد. آنان با توجه به نفوذ خود بر این مکانیسم‌ها، سعی در جهت دهی به شکل سیاسی‌کاری دارند.” موسوی در این راستا مدعی شد: عربستان به عنوان بانک مرکزی تروریسم و رژیم  اسرائیل به عنوان یک  دولت تروریست، بیشترین حمایت‌ها را از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی سراسر جهان انجام می‌دهند، اما ایران را که بیشترین همکاری را در این زمینه‌ها دارد و از شفافیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به فهرست سیاه می‌برند.”

نشست گروه ویژه اقدام مالی از روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن در پاریس آغاز شد و روز جمعه دوم اسفند به پایان  رسید. در نشست گروه ویژه اقدام مالی بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۰۵ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول، سازمان‌ ملل و بانک جهانی حضور دارند.

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۹۷۱۲