معاون وزیر صنعت با تشریح جزئیات سیاست‌های ارزی دولت برای واردات در سال ۹۵ گفت: ارز مبادله‌ای تنها به کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید اختصاص خواهد یافت.

ولی‌الله افخمی‌راد در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات اختصاص ارز مبادله ای در سال ۹۵ اظهار داشت: سیاست دولت این است که در سال ۹۵ تنها به کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدات صنعتی ارز مبادله ای دهد اما تلاش این است که به سمت کالاهای ساخته شده حرکت کنیم که این کالاها بتوانند از ارز آزاد استفاده کنند.

وی افزود: همچنین در سال آینده طبقات تعرفه ای واردات از ۱۰ به ۸ طبقه کاهش خواهد یافت و بر طبق مصوبه هیات وزیران، برای حمایت از کالایی که در داخل تولید می شود، به صورت موقت دیوار تعرفه ای را بالا خواهیم برد تا ثبات در تولید کالاهای داخلی که به تازگی وارد تولیدشان شده ایم، برقرار شود و پس از آن به مرور تعرفه کاهش خواهیم یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کاهش طبقات تعرفه ای براساس مصوبه هیات وزیران صورت می گیرد تا بتواند شرایط مناسب تری را برای واردات ایجاد کند.

افخمی راد ادامه داد: در ۹ ماهه اخیر ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که در همین مدت واردات به ۳۱.۲ میلیارد دلار رسیده و همچنان تراز تجاری به نفع صادرات مثبت است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: اگرچه آمار کلی صادرات ۱۱ درصد کاهش را تجربه می کند اما در مقابل با کاهش ۲۲ درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستیم.

افخمی راد اضافه کرد: بیشترین حجم کاهش صادرات مربوط به کاهش ۴۲ درصدی صادرات میعانات بوده ولی منهای این صادرات، ۵ درصد رشد داشته ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دامپینگ شرکت‌های فولاد چینی در بازار ایران نیز اظهار کرد: البته هر کاهش قیمتی را نمی توان به مفهوم دامپینگ در نظر گرفت.