بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، پدر و مادر بیمه‌شده می‌توانند در صورت احراز شرایط، تحت کفالت بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران قرار گیرند و از مزایای مقرر در قانون از جمله دریافت دفترچه بیمه درمانی، استفاده از کمک‌هزینه پروتز و اروتز، برخورداری از تمام یا بخشی از مستمری بازماندگان در صورت فوت فرزند خود که بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر هستند، بهره‌مند شوند.

در اینجا ضمن پاسخ به چند سوال، به توضیحات بیشتری در این خصوص می‌پردازیم.

 

بیمه‌شده اصلی یا مستمری‌بگیر در چه صورتی می‌تواند والدین خود را تحت تکلفش قرار داده و برایشان از تامین‌اجتماعی دفترچه بیمه درمانی بگیرد؟

 

شرایط کلی برای تحت تکفل قراردادن والدین بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر به‌شرح زیر است:

١- در زمان تقاضای کفالت والدین توسط بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر، سن پدر حداقل ۶٠سال تمام و سن مادر حداقل ۵۵ سال تمام باشد یا در صورت نداشتن شرایط سنی در زمان تقاضا، به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی تامین‌اجتماعی از کارافتاده کلی باشند.

٢- در زمان تقاضای کفالت، آن‌ها (والدین)، بیمه‌شده تامین‌اجتماعی یا سایر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نباشند.

٣- والدین در تامین‌اجتماعی یا سایر صندوق‌های بیمه‌ای مستمری‌بگیر نباشند.

۴- بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر در تامین معاش والدین نقش اساسی داشته باشد، یعنی آن‌ها بدون کمک فرزند خود قادر به تامین معاش‌شان نبوده و در رنج و سختی باشند. (معاش در قانون مدنی به معنای تامین وسایل و هزینه‌های ضروری و اساسی زندگی به قدر رفع حاجت با در نظرگرفتن میزان توان بیمه‌شده است. ضمن آنکه تامین معاش امری نسبی است و برحسب شرایط می‌تواند سطوح و درجات مختلفی داشته باشد.)

 

در صورتی که یکی از والدین به‌دلیل نداشتن شرایط سنی و ازکارافتاده نبودن نتواند تحت کفالت فرزند بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر خود قرار گیرد، آیا والد دیگر با داشتن شرایط سنی می‌تواند تحت کفالت فرزند خود قرار گیرد؟

 

بله، در صورت دارابودن سایر شرایط، یک والد (پدر یا مادر) می‌تواند به تنهایی تحت کفالت فرزندش قرار گیرد. همچنین مادر به سبب فوت همسر (پدر بیمه‌شده) یا طلاق از وی، در صورت احراز شرایط، به تنهایی می‌تواند تحت تکفل بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر (فرزندش) قرار گیرد.

 

چه مدارکی برای تقاضای کفالت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر برای تحت تکفل قراردادن والدینش مورد نیاز است؟

 

١- اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر و والدین وی.

٢- اصل و تصویر گواهی فوت (در صورت فوت پدر)

٣- اصل و تصویر طلاق‌نامه (در صورت جدایی والدین)

۴- تکمیل فرم درخواست کفالت توسط بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر و ثبت آن در دبیرخانه آخرین شعبه بیمه‌پردازی یا دریافت حقوق مستمری

پس از ارائه مدارک و درخواست بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر برای تحت کفالت قراردادن والدینش چه مراحلی طی می‌شود؟

بازرس فنی شعبه حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تقاضا، نسبت به بررسی تقاضای ارائه‌شده و انجام تحقیقات محلی و مذاکره با افراد مطلع و درنظرگرفتن میزان توان مالی بیمه‌شده و توجه به وجه غالب نیازهای اساسی زندگی (مسکن، غذا و…) و نیز در نظرگرفتن موقعیت جغرافیایی محل، نظر کارشناسی خود را در خصوص تایید یا رد کفالت والدین توسط بیمه‌شده در قالب گزارش بازرسی به شعبه اعلام می‌کند که در صورت تایید کفالت والدین، بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به شعبه مربوطه درخواست دریافت دفترچه بیمه درمانی برای آن‌ها کند.

آیا در صورت تایید کفالت والدین، بیمه‌شده درخواست‌کننده کفالت، باید علاوه بر حق‌بیمه هزینه دیگری بپردازد؟

خیر. فقط بیمه‌شدگان مشاغل آزاد و زیرمجموعه‌های آن (مانند زنان خانه‌دار و…) برای هر یک از والدین خود که کفالتشان تاییدشده و برایشان دفترچه بیمه درمانی گرفته‌اند، باید حق سرانه درمان بپردازند. ولی برای سایر بیمه‌شدگان غیرمشاغل آزاد (اجباری، اختیاری، رانندگان، قالی‌بافان، باربران، زنبورداران، بیمه‌شدگان توافقی و…) هیچ‌گونه هزینه دیگری اضافه نمی‌شود.

آیا شوهر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر زن نیز می‌تواند تحت کفالت همسر(زن) خود قرار گیرد، با چه شرایطی؟

بله. در صورت داشتن شرایط سوال یک و تایید کفالت وی از سوی شعبه محل بیمه‌پردازی یا دریافت مستمری همسرش(زن وی) می‌تواند تحت تکفل همسر خود درآید.

آیا والدین بیمه‌شده یا شوهر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر زن، پس از فوت فرزند یا زن خود می‌توانند مدعی تحت تکفل بودن در زمان حیات وی شوند؟ با چه شرایطی؟

بله. اما این کار با استناد به ماده١٢۵٧ قانون مدنی، منوط به ارائه دلایل و مدارک معتبر و اثبات این امر از سوی متقاضی است. به این لحاظ به بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیرانی که والدین یا شوهر آن‌ها واقعا تحت تکفل آن‌هاست و اداره امور زندگی‌شان از نظر تامین معاش توسط بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر، انجام می‌شود، توصیه می‌شود در زمان حیات خود اقدام به تقاضای بررسی کفالت کنند، چراکه اثبات موضوع تحت کفالت‌ بودن والدین بیمه‌شده یا شوهر بیمه‌شده زن در زمان حیات وی پس از وفات بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر، کار ساده‌ای نیست و نیاز به مدارک معتبر و کافی و  تایید بازرس فنی شعبه و کمیته کفالت (با اکثریت‌آرا) در اداره کل تامین‌اجتماعی استان موردنظر با تحقق و اجتماع تمامی شرایط قانونی دارد.

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۹۴۳۹