همان گونه که مستحضرید ، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهر ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و علی رغم اینکه قانون گذار برای اجرای آن ۱۵ ماه زمان در نظر گرفت ، لیکن این قانون در دولت دوازدهم اجرایی نگردید . با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار تیم اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور ، اجرای قانون مذکور به عنوان مهم ترین اولویت سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده و سامانه مودیان از تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۰ پس از تولید و انجام تست های سرد و گرم وارد مرحله پیاده سازی شده است . از طرفی نظر به اینکه قانون مذکور از حیث پیاده سازی و اجرا ، علاوه بر ایجاد سامانه و آمادگی سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرا نیازمند آماده سازی ، اطلاع رسانی و انجام برخی اقدامات توسط مودیان محترم مالیاتی بوده و از طرف دیگر میزان گستردگی آن در سطح کلیه فعالان اقتصادی اعم از خرد و کلان در کل کشور است ، لذا اجرای مطلوب آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات خاص و استفاده از کلیه ظرفیت های حاکمیتی مخصوصاً در دوره گذار می باشد . بنابراین اجرای مرحله ای و با مشوق های مورد نیاز ، امکان انجام موفق طرح را به شدت افزایش خواهد داد ، از این رو برای اجرای مرحله قانون و عدم ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور ، نیاز است احکام مالیاتی زیر برای اجرای هرچه بهتر قانون در شورای هماهنگی اقتصادی سرآن قوا تصویب و ابلاغ شود :

  1. مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم تا پایان سال ۱۴۰۲ در خصوص اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در اجرای ماده ۳ این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مرحله ای فراخوان می شوند ، جاری می باشد .
  2. مالیات بر ارزش افزوده خرید های پرداختنی مربوط به صورت حساب های صادره خارج از سامانه مودیان تا پایان دوره فراخوان های مرحله ای پس از رسیدگی ، قابل پذیرش می باشد .
  3.  اجرای ماده ۱۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به تعویق می افتد.

 

https://hacc.ir/wp-content/uploads/2022/07/WhatsApp-Image-2022-07-26-at-9.32.49-AM.jpeg

 

اخبار حسابداری و حسابرسی / مالی و مالیاتی

نویسنده: آقای سید مهدی موسوی

کد خبر :۱۰۱۹۴