https://hacc.ir/wp-content/uploads/2016/01/%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%84%DB%8C.jpgمالیات ساخت و ساز املاک دارای شرایط و قوانینی می‌باشد که دولت طی این شرایط باید از مودیان مالیات مربوطه را دریافت کنند. برای آشنایی با شرایط و قوانین مالیاتساخت و ساز املاک با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز

طبق آیین نامه‌های اجرای ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم تمام ساخت و ساز‌ها شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات شده‌اند که باید از سودی که از فروش اولین واحد مسکونی می‌کنند مالیات را پرداخت کنند. نحوه‌ی محاسبه مالیات بساز و بفروش بدین‌گونه است که هزینه زمین و هزینه‌های ساخت و ساز را از قیمت نهایی فروش واحدها کم می‌کنند و سود به دست آمده مشمول مالیات بساز و بفروش می‌شود.

این تصویب‌نامه تنها شامل واحدهای می‌شود که پروانه ساختمانی آن‌ها از سال ۹۵ صادر شده پس موظف‌اند که مالیات تعیین شده را در موعد مقرر پرداخت کنند؛ اما افرادی که قبل از سال ۹۵ یعنی در سال ۹۴ موفق به اخذ پروانه ساخت و ساز واحدهای مسکونی شده مشمول این قانون نمی‌شوند و از معافیت مالیاتی بساز و بفروش برخوردارند.

برطبق ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم کلیه سازندگان حقیقی اعم از انبوه سازان و خرده سازان(بساز و بفروش‌ها) باید مبلغی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد سود حاصل از فروش اولین واحد مسکونی ساخته شده را به عنوان مالیات بساز و بفروش به دولت اختصاص دهند.

اما سازندگان حقوقی که همان شرکت‌های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه هستند باید ۲۵ درصد از سود حاصل از فروش واحدهای نوساز را به عنوان مالیات بساز و بفروش به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مالیاتی که برای شرکت‌های تعاونی مسکن تعیین شده حدود ۱۸٫۷۵ صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز آنهاست؛ که باید این مقداری معین شده را به سازمان امور مالیات اختصاص دهند.

 

معافیت مالیاتی بساز و بفروش‌ها در شهرهای کوچک

مالیات بساز و بفروش‌ها طی شرایط خاصی اعمال می‌شود و برخی از افراد که دارای این شرایط نیستند از لیست مالیات دهندگان خارج می‌شوند. براساس تصویب‌نامه سازمان امور مالیاتی کشور شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر باید مالیات بساز و بفروش بپردازند.

معافیت مالیاتی بساز و بفروش‌ها در شهرهای کوچک بدین صورت است که حتما باید جمعیت آن شهرها زیر ۱۰۰ هزار نفر باشد تا از این مالیات معاف شوند؛ در غیر این صورت جزء شهرهای کوچک و کم جمعیت محسوب نمی‌شود و باید مقداری از سود فروش واحدها را به مالیات بساز و بفرش اختصاص دهند.

مالیات ۲۰ درصدی برای فروش مسکن

بسیاری از خانه‌های که ساخته می‌شوند به قصد سودآوری و افزایش قیمت بهره برداری می‌شوند؛ در نتیجه مجلس شورای اسلامی با طرح افزایش مالیات بر عایدات مسکن سعی می‌کند که مصرف‌گرایی را در ساخت و ساز گسترش دهد.

مثلا خانه‌های مسکن مهر را در نظر بگیرد اکثر افراد به جهت کسب سود و قیمت بیشتر آن‌ها را خریداری کرده و بعد از مدتی که به سود مورد نظر رسید بفروش می‌رسانند؛ اما قیمت هر واحد در سند آن ذکر می‌شود و در نتیجه در هنگام فروش دوم مقدار سودی که بدست آورده مشخص می‌باشد پس موظف است ۲۰ درصد از آن را مالیات پرداخت کند.

مالیات ۱۰ درصدی برای فروش خانه‌های نوساز

درآمد برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی براساس بساز و بفروش بدست می‌آید پس از نظر سازمان امور مالیاتی سود حاصل از فروش هر گونه ساختمان در حیطه قوانین مالیات بر درآمد بوده که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر باید مالیات ۱۰ درصدی برای فروش خانه‌های نوساز پرداخت کنند.

اما این قانون شرایط و ضوابطی نیز دارد این‌که بیش از ۳ سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار ساختمان نگذشته باشد در غیر این صورت مالیات ۱۰ درصدی مشمول آنان نمی‌شود.

محاسبه مالیات فروش ملک

برای محاسبه مالیات فروش ملک سه نرخ برای سازندگان حقیقی تعیین شده این سه نرخ برطیق میزان درآمد کسب شده آنان می‌باشد که در سه سطح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

در صورتی که درآمد سازنده‌ها از محل ساخت و فروش اولین واحد مسکونی بیش از ۵۰ میلیون تومان تجاوز نکند نرخ مالیات فروش ملک و ساخت، معادل ۱۵ درصد درآمد سازنده اعمال می‌شود.

سطح دوم اینکه سازنده‌های حقیقی که دارای درآمدی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هستند برای درآمد تا ۵۰ میلیوت تومان مشمول پرداخت مالیات بر فروش ملک ۱۵ درصدی و برای مازاد بر آن تا ۱۰۰ میلیون تومان (۵۰ میلیون دوم) مشمول مالیات فروش ملک و ساخت معادل ۲۰ درصد می‌شوند.

سومین سطح این است که سازنده‌های که از محل ساخت و اولین فروش واحد مسکونی، مبلغی را بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده باشند بابت دو سطح اول یعنی ۵۰ میلیون اول و ۵۰ میلیون دوم به ترتیب مشمول مالیات بر فروش ملک معادل ۱۵ درصد و ۲۰ درصد می‌شوند و درآمدی که بیش از آن دوسطح اول دریافت کرده‌‌اند؛ یعنی همان درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات فروش ملک ۲۵ درصدی خواهد شد.

برای اینکه در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است با مشاورین مالیاتی ما در ارتباط باشید تا راهکارهای زیادی برای کم کردن مالیات بساز و بفروش را به شما ارائه دهند.

معافیت مالیات صندوق‌های زمین و ساختمان

صندوق‌های سرمایه گذاری که دارای درآمد ثابت بود بر طبق ماده ۱۴۳ قانون توسعه ابزارهای و نهادهای ما مصوب سال ۸۷ از پرداخت هر نوع مالیات اعم از مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری معاف هستند.

باتوجه به این ماده صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان که بر پایه بازار سرمایه می‌باشد از مالیات بساز و بفروش معاف هستند. ماده ۷۷ دولت باعث شده که برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به این فکر بیوفتند که برای فرار از مالیات بساز و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان تاسیس کنند.

با تاسیس این صندوق‌ها دیگر مشمول مالیات بر فروش واحدهای مسکونی نخواهند شد و همانطور که گفته شد از هر گونه مالیات معاف می‌شوند.

معافیت مالیاتی اولین سال خالی بودن خانه

از دیگر معافیت‌های که دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته معافیت مالیاتی خالی بودن خانه می‌باشد. اما برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کرده خانه‌های خریداری شده را برای امور تجاری و یا مسکونی استفاده نمی‌کنند و خالی نگهداشته تا سود و قیمت بیشتری عایدشان شود به همین منظور دولت نیز تنها برای اولین سال خالی بودن خانه مالیاتی دریافت نمی‌کنند.

 

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۹۸۷۱