معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در شرایط پسا تحریم به سر می بریم گفت: باید برای تحقق سیاست های دولت به منظور خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی نقش و جایگاه زنان لحاظ شود و برنامه ریزان وتصمیم گیران از این نقش تاثیر گذار غفلت نورزند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی ظرفیت های ناشناخته فرهنگی، اجتماعی زنان کارگر که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از کارگران زن در محل این وزارتخانه برگزار شد این مطلب را عنوان کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون کشور در حال ورود به فصل جدیدی از حیات سیاسی، اقتصادی واجتماعی است به طوری که با توافق اخیر هسته ای شاهد تحولاتی در سطح جهان و مناسبات و روابط بین المللی هستیم.

مولاوردی با اشاره به وضعیت موجود نرخ فعالیت اقتصادی زنان ادامه داد: بر اساس نتایج سرشماری سال 90 از مجموع زنان 10 سال به بالا 10 درصد شاغل، 2،6درصد بیکار در جستجوی کار، 20،1 درصد محصل، 2،5 درصد دارای درآمد بدون کار هستند.

به گفته معاون رییس جمهوری 60 درصد این افراد خانه دار بوده و حدود 87 درصد از جمعیت زنان به لحاظ اقتصادی غیر فعال هستند .

وی با بیان اینکه اشتغال زنان 79،7 درصد است افزود: براساس نتایج این سرشماری نرخ اشتغال مردان 91،5 درصد می باشد این در حالی است که نرخ فعالیت اقتصادی زنان دارای تحصیلات عالی 34،3 درصد و مردان دارای تحصیلات عالیه 60،44 درصد است .

مولاوردی تصریح کرد: زنان در جهان با طیف وسیعی از چالش ها نظیر انتخاب شغل، شرایط کار، تساوی حقوق و دستمزد و برابری تعادل در مسوولیت های کاری و خانوادگی مواجه هستند و شکاف های جنسیتی بازار کار بیش از پیش خود را نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد: بحران مالی و اقتصادی جهان نیاز به تحقق برابری جنسیتی در بازار کار برای مقابله با آسیب پذیری ناشی از شوک های اقتصادی و فقر را آشکار می کند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: بر اساس برآوردهای بانک جهانی، تمایل مشارکت اقتصادی زنان غیر قابل انکار است و این مشارکت ضرورت دنیای امروز برای رشد و پیشرفت اقتصادی جوامع است.

وی گفت: در شرایطی هستیم که برای رسیدن به دستمزد برابر در مقابل کار برابر، به 75 سال زمان نیاز است این در حالیست که بیش از 95درصد مشاغل زنان در دنیا غیر رسمی است یعنی قوانین کار از آنها حمایت نمی کند.

تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم

مولاوردی ادامه داد: در ایران نیز سالهاست که برای تحقق اهداف مندرج در اسناد بالا دستی تلاش می کنیم، گام های مثبتی برداشته شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم .

به گفته وی، آزادی انجمن ها، حمایت از تشکل های مدنی، حق سازماندهی و مذاکره جمعی، منع تبعیض در اشتغال و حرفه، رعایت حداقل سن کار، گسترش حمایت های اجتماعی شامل بیمه بیکاری از جمله حقوق بنیادین کار است که در اسناد مختلف ملی به آنها اشاره شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم از این رو یکی از موضوعاتی که می تواند در آن مورد توجه قرار گیرد، بحث ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار است.

وی با بیان اینکه در زندگی زنان نبود تعادل به چشم می خورد، ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه به سمت تحقق توسعه متوازن حرکت کرده ، توسعه ای متوازن که لازمه یک جامعه سالم است.

سند اشتغال پایدار در نوبت تصویب

معاون رییس جمهوری با اشاره به سند اشتغال پایدار زنان که در نوبت تصویب در شورای عالی اشتعال است، گفت: تلاش داریم در این سند با ارائه سیاست های پیشنهادی، اشکال نوین کار و اشتغال را تعریف کرده و به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان حرکت کنیم هر چند تفاهم نامه ای در این زمینه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده ایم.

وی ادامه داد: در این سند سیاستی، برای انجام فعالیت اقتصادی شبکه ای زنان و اشکالی که می تواند جایگزین شیوه سنتی کار شود، تعریف خاصی صورت گرفته است.

ارزرش گذاری کار زنان خانه دار

مولاوردی گفت: تلاش هایی برای ارزش گذاری کار زنان خانه دار صورت گرفته اما هنوز موفق نشده ایم آن را به تصویب رسانیم از این رو امیدواریم تا پایان سال یا نهایت سال آینده آن را نهایی کرده و اجرا کنیم .

وی همچنین درباره توسعه اشتغال زنان خارج از سیستم دولتی افزود: در شرایطی به سر می بریم که دولت ظرفیت لازم را برای جذب نیرو در بخش دولتی ندارد بنابراین تلاش داریم نگاه به اشتغال و استخدام تغییر یابد تا دولت بتواند به سمت سیاست چابک سازی و کوچک سازی حرکت کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در این نشست با حضور مولاوردی، سهیلا جلودار زاده مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و سید ابوالحسن فیروز آبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سوالات برخی از زنان کارگر از جمله مرخصی زایمان ، بازنشستگی پیش از موعد و تعطیلی روز های پنجشنبه پاسخ داده شد.

همچنین در این مراسم با اهدای لوح از تعدادی از زنان کارگر برتر و نخبه تجلیل شد.

 

کد خبر: 2342