متوسط مالیات قطعی هر دلال یا مشاور املاک بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ کمی بیشتر از ۴۴۱ هزار تومان بوده است که این رقم از متوسط سرانه مالیات دریافت شده از کارمندان دولتی و حتی مجموع فعالین اصناف در همین مدت کمتر است. 
به گزارش ایسنا، حسین راغفر، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که سهم مالیات‌هایی که کارمند دولت، معلم و پرستار پرداخت می کند بسیار بیشتر از سهمی است که تاجران و طلافروشان پرداخت می کنند و معنای این امر آن است که نظام مالیاتی کشور کارآیی های لازم را نداشته و نمی تواند جذب منبع کند، حال نگاهی به آمارهای مالیاتی نشان می‌دهد که نه تنها سرانه مالیات قطعی کارکنان دولتی از سرانه مالیات قطعی کل اصناف بیشتر بوده است بلکه این سرانه اختلاف معناداری نیز با مالیات پرداخت شده از سوی دلالان و مشاورین املاک دارد.

آمارها از سرانه مالیاتی در بازه زمانی بین ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که میانگین رقم ابرازی مالیات از سوی افراد فعال در زمینه‌های دلالی یا مشاوره ملکی حدود ۱۶۲ هزار تومان بوده است و این درحالی است که هر یک از فعالین در اصناف به طور متوسط در اظهارنامه‌های خود ۲۵۰ هزار تومان مالیات ابرازی داشته‌اند.

همچنین متوسط سرانه مالیات تشخیصی این صنف که به کمتر از ۶۰۰ هزار تومان،حدود ۴۵۰ هزار تومان بیشتر از مالیات ابرازی آن‌ها، می‌رسد، باز هم از متوسط سرانه مالیات تشخیصی فعالین همه اصناف حدود ۴۰۰ هزار تومان کمتر است.

به این ترتیب متوسط سرانه مالیات تشخیصی در مجموع فعالین اصناف مختلف به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد.

بر این اساس متوسط سرانه مالیات قطعی تمامی فعالین اصناف به بیش از ۶۸۰ هزار تومان می‌رسد، رقمی که تنها حدود ۶ هزار تومان از همین سرانه در کارمندان دولت کم‌تر است، اما متوسط سرانه مالیات قطعی دلالان و مشاورین املاک در این بازه زمانی چهار ساله تنها ۴۴۱ هزار تومان بوده است.

این ارقام نشان می‌دهد که متوسط مالیات دلالان و مشاورین املاک حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر از متوسط فعالین مجموع اصناف و البته کارمندان دولت بوده است.

از سوی دیگر اگرچه مقایسه آمارهای چهار سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که در هر سال میزان سرانه مالیات دلالان و مشاورین املاک نسبت به کل فعالان اصناف رشد داشته است، اما همچنان فعالین این صنف به طور متوسط نسبت به تمام فعالان اصناف مالیات کمتری می‌پردازند.

بر این اساس در سال ۱۳۸۸ متوسط مالیات برای هر مشاور ملکی یا دلال کمی بیشتر از ۲۷۵ هزار تومان بوده است که این رقم در سالهای بعد تا سال ۱۳۹۱ به ترتیب به حدود ۳۴۰ هزار ، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

با این حال سرانه مالیات قطعی برای فعالین مجموعه اصناف در سال ۱۳۸۸ به عنوان سال پایه حدود ۵۵۰ هزار تومان بوده است که طی سه سال بعد از آن به ترتیب به ۶۵۰ هزار، ۷۳۰ هزار و ۷۷۰ هزار تومان رشد پیدا کرده است.

می‌توان از مقایسه این ارقام نتیجه گرفت دلالان و مشاورین املاک نه تنها نسبت به کارمندان دولتی طی سه تا ۶ سال گذشته مالیاتی کمتری پرداخته‌اند، بلکه این افراد حتی نسبت به متوسط فعالین تمامی اصناف نیز سهم کمتری از درآمدهای مالیاتی کشور داشته‌اند.

کد خبر:2677