وفق مفاد اصلاحی آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده (۱۶۹) ق.م.م مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ به شماره ۹۰۸۱۰ مورخ ۱۱/۰۵/۱۳۹۶ که به تصویب مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است، به منظور تسهیل در ارسال فهرست معاملات، تغییراتی به شرح مندرج در اصلاحی فوق در سامانه مربوط وجود آمده است.

براساس تغییرات به عمل آمده برخی از گزارش ها و اقلام اطلاعاتی قابلیت بروز رسانی و بهره برداری وفق تغییرات فوق را نداشته، لذا مستدعی است مؤدیان محترم مالیاتی با توجه به تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات تا پانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به منظور انجام دقیق و کامل تکالیف قانونی اقدامات مورد نیاز در خصوص ارسال فهرست معاملات به شرح ذیل به عمل آورند:
۱- اطلاعات ارسالی حق العملکاری، قراردادها و اجاره مربوط به شش ماه اول سال ۱۳۹۶ با توجه به عدم تطابق با ساختار جدید مورد نظر سازمان امور مالیاتی کشور، قابلیت بروز رسانی نداشته و کلیه مؤدیان محترم مالیاتی می بایست اطلاعاتی را که از طریق گزارش های مذکور ارسال نموده اند، مجدداً در جداول سامانه درج و ارسال نمایند.
۲- با توجه به حذف کلی سرفصل گزارش های حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر و بیمه، می بایست اطلاعات مربوط به مؤدیان اصلی طرف معامله خود را از طریق گزارش های خرید و فروش و مطابق با ساختار مذکور مجدداً درج و ارسال نمایند.
۳- تمامی اطلاعات ارسالی در گزارش های صادرات و واردات مربوط به سال ۱۳۹۶ تبدیل به ثبت اولیه شده است که علت آن اضافه شدن دو قلم اطلاعاتی (فیلد) شامل مبلغ مطابق دفاتر و مبلغ مطابق پروانه در بخش صادرات و واردات می باشد و مبالغ اعلام شده در گزارش های ارسالی به صورت پیش فرض در قلم اطلاعاتی (فیلد) “مبلغ مطابق دفاتر” در جداول نسخه بروز رسانی شده قرار گرفته است. لذا ضروری است مؤدیان گرامی نسبت به بررسی، اصلاح و تکمیل اطلاعات مبالغ مذکور حسب مورد اقدام و ثبت نهایی را انجام دهند.
لازم به ذکر است گزارش های ارسالی مربوط به صادرات برگشتی و یا واردات برگشتی در نسخه بروز رسانی شده حذف شده و در صورت وجود چنین اطلاعاتی ضروری است نسبت به ارسال مجدد در جدول مربوطه اقدام شود. بدیهی است اطلاعات صادرات برگشتی در گزارش واردات و اطلاعات واردات برگشتی در گزارش صادرات ارسال و موضوع برگشتی نیز در فیلد توضیحات بایستی وارد شود.

سازمان امورمالیاتی

اخبار حسابداری و حسابرسی
کد خبر:۹۱۶۶