عضو هیات رئیسه کانون سراسری انبوه سازان ساختمان و مسکن گفت: انبوه سازان ساختمان علاوه بر مبلغ حق بیمه کارگران که به شکل عمده و در موقع دریافت مجوز ساخت پرداخت می‌کنند، باید برای کارگرانی که در کارگاه ساختمانی مشغول کار هستند هم طبق لیست، حق بیمه بپردازند. یعنی برای یک کارگر دو باره حق بیمه می‌پردازند.

انبوه سازان آماده حل اختلافات با تامین اجتماعی هستند.

تامین ۲۴/ ایرج رهبر با حضور در غرفه موسسه فرهنگی و هنری آتیه در نمایشگاه مطبوعات، با بیان اینکه هیچ کارفرمایی خواهان این نیست که کارگرانش را بیمه نکند و امروزه دیگر بیمه نکردن کارگران در گارکاه‌ها منتفی است، گفت: دیگر مثل زمان قدیم نیست که کارگران از حق و حقوق خود مطلع نباشند.

الان هر کارگری که سر کار حاضر می‌شود بلافاصله بعد از موضوع حقوق و دستمزدش، موضوع بیمه‌اش را مطرح می‌کند. بنابراین در کشور ما دیگر موضوع بیمه نکردن کارگران در حال منتفی شدن است کانون سراسری انبوه سازان ساختمان و مسکن آماده گفت‌و‌گو و تعامل با سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات بیمه کارگران ساختمانی و سایر موارد اختلافی است.

وی در گفتگو با «تأمین ۲۴»افزود: هر کارگری که با کارفرما در خصوص بیمه مشکل داشته باشد تا ۱۰ سال فرصت دارد از کارفرما شکایت کنند، بنابراین دیگر کمتر موردی پیش می‌آید که در خصوص بیمه به کارگران اجحاف شود.

مهندس رهبر در خصوص فعالیت کارگران غیر ایرانی در کشورمان گفت: مشکل کارگران اتباع بیگانه موضوعی عمومی و کشوری است و اگر قرار است آن‌ها در نظام کاری ایران حضور نداشته باشند باید توسط نهادهای ذی ربط مانع از حضور آن‌ها در کشور شوند؛ ضمن اینکه کارگران اتباع بیگانه عموما کارگران ساده هستند و کمتر در بین آن‌ها کارگر متخصص پیدا می‌شود. بنابراین حضور آن‌ها در کارگاه‌های ساختمانی موضوع مهمی نیست.

وی در خصوص مشکلات انبوه سازان و سازندگان ساختمان و مسکن با مقوله بیمه کارگران ساختمانی گفت: در حال حاضر موقع اخذ پروانه ساختمانی به ازای هر متر مربع ساخت و ساز، بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان حق بیمه از ما به عنوان حق بیمه کارگران آن پروژه دریافت می‌شود که معادل ۴ درصد حقوق ماهیانه هر کارگر است. این در حالی است که کارگران آن پروژه، قرار است دو سال دیگر در آن پروژه کار کنند!

رئیس سابق کانون سراسری انبوه سازان ساختمان و مسکن ایران با طرح این پرسش که کجای دنیا حق بیمه کارگر دو سال زود‌تر از انجام کار دریافت می‌شود؟ ادامه داد: بسیاری از کارگران، فصلی هستند و ممکن است بعد از مدتی دیگر بر سر آن کار نباشند ولی ما همچنان باید حق بیمه بپردازیم، در حالی که آن کارگران اصلا بیمه نمی‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر، سالیانه حدود ۲۰۰ هزار کارگر، بیمه می‌شوند و در نتیجه ممکن است کارگرانی که ما حق بیمه آن‌ها را هم پرداخته باشیم بیمه نشوند! در چنین شرایطی کارگر از ما شکایت می‌کند و ما باید در دادگاه پاسخگو باشیم در حالی که حق بیمه کارگران را هم پرداخت کرده‌ایم.

رهبر ادامه داد: مشکل دیگر این است که ما علاوه بر مبلغ حق بیمه کارگران که به شکل عمده و در موقع دریافت مجوز ساخت پرداخت می‌کنیم، باید برای کارگرانی که در کارگاه ساختمانی مشغول کار هستند هم طبق لیست، حق بیمه بپردازیم! یعنی برای یک کارگر دو باره حق بیمه می‌پردازیم.

عضو هیات رئیسه کانون سراسری انبوه سازان ساختمان و مسکن در بخش دیگری از سخنانش در غرفه موسسه فرهنگی هنری آتیه، با اشاره به اینکه برخی جانمایی‌های مسکن مهر کار‌شناسی شده نبوده و دارای ایرادات و اشکالاتی بوده گفت: ما باید برای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها به ویژه کلانشهر‌ها، ساخت شهرکهای مسکونی در اطراف شهر‌ها را با رعایت فاصله و سایر مسائل کار‌شناسی، پیگیری کنیم وگرنه سیل مهاجرت به شهر‌ها ادامه خواهد داشت.

رهبر همچنین با اشاره به ضرورت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در بافتهای فرسوده کشور گفت: در بافتهای فرسوده امکانات شهری وجود دارد و مثل شهرهای جدید نیاز نیست که زیرساختهایی مثل آب، برق، گاز و فاضلات به آنجا برده شود، از این رو نوسازی و احیا بافتهای فرسوده باید با جدیت پیگیری شود چون متاسفانه آسیبهای اجتماعی در این بافتهای بیشتر است.

کد خبر:3944